نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-07-04

نویدنو  13/04/1394 

 

یونان وسرمایه داری

از گفتگو های عضو های حزب کمونیست افریقای جنوبی

به موازات روند جاری در یونان در همه جا بحث های مختلفی جریان گرفته است . از جمله عضو ها و هوادار های حزب کمونیست افریقای جنوبی دیدگاه های خود را از راه مکاتبه الکترونیک با یک دیگر به اشتراک می گذارند . نوشتار زیر برگردان پاسخ یکی از مسئول های حزب به نام دومنیک توئیدی به نوشتارهای دیگر اعضا است .

 

این گفتگو مارا مستقیما به گذشته انقلاب دموکراتیک ملی ما بر می گرداند ، و اتحاد اکثریتی که همراه هم انقلاب ملی ودموکراتیک را ایجاد وحمایت کرد، که هنوز وجود دارد و حزب ما بخشی از آن است .

 اکثریت آن چیزی است که شکاف دموکراتیک 1994 را برای ما میسر کرد و به تغییر های بزرگی منجر شد . اکثریت ما اکثریت برای سوسیالیسم نبود . اکثریتی برای یک نفر یک رای در کشوری متحد ، یا به طور مختصر ، پایان آپارتاید بود . ما با اکثریت کار کردیم و نتیجه گرفتیم . 

 در یونان اکثریتی علیه سرمایه داری وجود ندارد .در آن جا هیچ اکثریتی علیه عضویت در اتحادیه اروپایی وجود ندارد . در یونان علیه یورو هم اکثریتی وجود ندارد . در آنجا اکثریت به دلیل های موجهی علیه " ریاضت اقتصادی" وجود دارد .

 اکثریت علیه ریاضت اقتصادی همان اکثریت علیه پرداخت بدهی نیست . در یونان هیچ اکثریتی علیه پرداخت بدهی وجود ندارد و چنین پیشنهادی برای مردم یونان مطرح نیست .

مشکل " ریاضت اقتصادی" همان مشکلی است که هیچ امکانی به تولید نمی دهد و بنا براین   پرداخت بدهی امکان ندارد .

 آن چه که طلب کار ها بر آن پافشاری می کنند بدهی بیشتر است ، و به هیچ وجه بدهی را کم نمی کنند. ریاضت اقتصادی که آن ها تلاش می کنند بر آن پافشاری کنند همان چیزی است که قطعی می سازد بدهی ها نمی توانند باز پرداخت شوند .

ریاضت اقتصادی به معنی آن است که همه چیز تعطیل شود و هیچ پول جدیدی ایجاد نشود .

 رفیق تاتو می پرسد " آن ها چگونه به این جا رسیدند ؟" با فرض آن که مردم یونان ( همه آن ها) برای قرض گرفتن توطئه کردند و پول ها را به باد دادند .

تاریخی وجود دارد که به پرسش تاتو پاسخ می دهد . ماکس کیسر در برنامه خود در باره آن صحبت می کند ، اغلب ، به ویژه در رابطه با یونان ، وبه شکل عمومی تر ، مانند  " شرایط باز پرداخت مالی" که بانک دار های غربی به وسیله آن جهان را بیشتر وبیشتر گرفتار بدهی  کرده اند ، تا یک خراج "فتودالیسم جدید" را ایجاد کنند .  

 نسخه انفجاری ترآن تاریخ را می توان در " اعتراف های یک جنایتکار اقتصادی" جان پرکیز یافت .

 می توانید آن را ماشینیسا گرایی جهانی بنامید . وام گیرنده ها اغلب چیزی به دست نمی آورند مگر تنها فریب خوردن با بدهی ها بزرگ تر وبزرگ تر.  

 اکثریت مردمی یونان این را درک می کنند ، و خواهان پایان دادن به آن هستند. آن خواست وآرزو نمی تواند به خواست وآرزوی ویرانی سرمایه داری تبدیل شود . بر عکس ، شاید اکثر مردمی که علیه ریاضت اقتصادی هستند حامی سرمایه داری هستند ، و حمایت آن ها از سرمایه داری دلیل مخالفت آن ها  با ریاضت اقتصادی است . تحت ریاضت اقتصادی نمی توانید سرمایه داری کنید ، چون تمام پول ها به سمت بانک دارهای می رود ، و بانک داری سرمایه داری نیست .  

 به این خاطر است که من می گویم حزب کمونیست یونان نقش نومسا NUMSA  ( اتحادیه ملی فلزکار های افریقای جنوبی ) را بازی می کند. نومسا در مقابل جمعیتی با پرچم خود می رقصد ، در حالی که جمعیت چیز دیگری غیر از شعار نومسا وحزب کمونیست یونان می خواهند .

حزب کمونیست افریقای جنوبی نباید وارد چنین جامه هایی شود . کنگره ملی ویژه هفته آینده تصمیم دارد حمایت از چیزی  را که می گوید حزب باید رابطه مستقیمی با طبقه کارگر داشته باشد  مورد پرسش قرار دهد که خط حرکت اتحادیه ها را منحرف می کند . اگر آن درخواست به معنی چیزی پامه ( فدراسیون رزمنده کارگران یونان) مانند است ، پس برای ما مصیبتی خواهد بود . حزب کمونیست یونان یک فرقه است . ما نباید به فرقه ای چون حزب کمونیست یونان تبدیل شویم . حزب کمونیست افریقای جنوبی به رد قطعی این پیشنهاد نیاز دارد .  

 ما زمانی قادر به دوری از سرمایه داری خواهیم شد که روابط تولیدی را که سرمایه داری نیست ایجاد کرده باشیم ، که در حال حاضرایجاد نکرده ایم . حزب کمونیست یونان چنین ابزارهایی ندارد . نابودی سرمایه داری بدون داشتن شیوه تولید دیگر به معنی آن است که سرمایه داری دوباره از ویرانه های خود سر بر خواهد آورد . نظر حزب کمونیست یونان بی ملاحظه وغیر مسئولانه است .  

 راه پیشرفت باید آموخته ، سازمان یافته و آماده شود . حزب کمونیست یونان هیچ یک از آن ها را  جز تنها شکاف های سازمانی ، با ایجاد فرقه پامه خود در هر اتحادیه  انجام نمی دهد ، خیلی شبیه آن چه واویس و جیمز برای کاشتن فرقه های خود در همه اتحادیه  ها در افریقای جنوبی تلاش می کنند .

ما باید از این تاریخ برای گرفتن درس استفاده کنیم .  

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: