نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-12-25

نویدنو  04/10/1393 

 

 

 

پیروزی سبسی نیم پیروزی و نیم شکست در انقلاب تونس است

 

یک کارشناس مسایل خاورمیانه انتخاب سبسی را نتجه برایند مجموعه ای از اشتباهات در تونس دانست و بیان کرد: آنچه در انتخابات به دست آمده است نیم پیروزی و نیم شکست است. پیام مردم تونس این است که این جکومت باید ائتلافی باشد، همه اینها نشان دهنده یک نوع عقلانیت در تونس است که درحال شکل گیری است و به نظر من این عقلانیت کمک می کند تا دموکراسی در تونس نهادینه شود.

حسین رویوران در گفت و گو با خبرنگار شفقنا انتخاب باجی قائد سبسی را نتیجه مدیریت نادرستی در مرحله انتقالی تونس دانست و گفت: نمی توان گفت انتخاب باجی قائد سبسی یعنی بازگشت به نظام گذشته چراکه تحولات زیادی در این کشور اتفاق افتاده که قابلیت بازگشت به نظام گذشته را کاملا منتقی می کند اما در عین حال این پیروزی به گونه ای بازگشت برخی از چهره های نظام سابق به قدرت به شمار می آید.

او ادامه داد: در تونس یک اتحادیه کارگران و یک اتحادیه صنعتگران وجود دارد که اتحادیه صنعتگران مجموعه ای از سرمایه دارن است که متاسفانه اکثر آنها را در دوره انتقالی ممنوع السفر کرده و به سمت حمایت از هر گونه آلترناتیو در مقابل النهضه و همپیمانانش یا تئوریک های سه جانبه مرزوقی، النهضه و بن جعفر حول دادند و در نهایت حمایت آنها از سبسی منجر به این شده که این نتیجه بدست آید. پس به نظر من شرایط به طور  کامل به عقب بازنگشته است. حزب النهضه 69 کرسی از 217 کرسی پارلمان را در اختیار دارد و نظام از یک مشروعیت انتخاباتی برخوردار است ولی به هر حال اشتباهاتی اتفاق افتاد است و این نتیجه برایند مجموعه ای از رفتارها و اشتباهاتی است که در گذشته اتفاق افتاد لذا تصور من این است که آنچه رخ داده است، نیم پیروزی و نیم شکست است ولی قطعا احزاب سیاسی در تونس تجربه بسیار زیادی کسب کردند و متوجه شدند کجا اشتباه کردند و کجا درست رفتار کردند و این یک سرمایه بسیار مهمی برای آینده تونس است.

این کارشناس مسایل خاورمیانه با بیان اینکه انتخاب سبسی منجر به بحران سیاسی اجتماعی در این کشور نخواهد شد اظهار کرد: پایگاه حزبی مرزوقی یک پایگاه بسیار محدودی است اما افرادی به هر حال به این فرد رأی دادند پس این رای یک رای عمومی است نه یک رای حزبی. خود حزب ندای تونس 6 الی 7 جریان دارد لذا این هم یک جریان حزبی نیست پس من تصور نمی کنم انتخاب سبسی منجر به یک تقابل اجتماعی در داخل تونس شود حالا ممکن است کمی بروز احساسات و اختلاف هایی پیش آید و زدو خوردهای فردی هم اتفاق افتاد اما منجر به بحران سیاسی نخواهد شد.

رویوران در پایان آینده تونس را مثبت ارزیابی کرد و گفت : در حال حاضر یک نوع عقلانیت در تونس به وجود آمده یعنی حزب النهضه که در انتخابات قبلی اکثریت را بدست آورده بود اما این بار آن را از دست داد. این حزب دومین حزب پارلمانی در تونس بود پس اعلام کرده است که هم می تواند در ائتلاف با ندای تونس همراه باشد و هم می تواند به عنوان یک آلترناتیو فعالی کار کند. بنابراین این نشان دهنده یک نوع عقلانیت سیاسی است که رفتارها را شکل می دهد در مقابل سبسی هم اعلام کرده بود که درست است ندای تونس 89 کرسی به دست آورده است اما این اکثریت نیست مردم به گونه ای به ندای تونس رای دادند که حزب اول باشد اما اکثریت نباشد و این بدان معنا است که پیام مردم این است که این جکومت باید ائتلافی باشد، حکومت باید متشکل از چند حزب و یک ائتلاف باشد همه اینها نشان دهنده یک نوع عقلانیت در تونس است که درحال شکل گیری است و به نظر من این عقلانیت کمک می کند تا دموکراسی در تونس نهادینه شود.

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: