نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 

2014-07-18

نویدنو  26/04/1393 

 

 

آنچه که باید درباره ی غزه بدانیم 
مترجم: زهره اسدپور

 

• دوباره نام غزه در خبرها است و گرچه عده ی بسیار کمی واقعیت ها را می دانند، به نظر می رسد هر کسی در این مورد نظری دارد. مستقل از نقطه نظرات، تحلیل ها، و نتیجه گیریهایتان، مطالب مهمی برای دانستن، در این جا وجود دارد ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
چهارشنبه 
۲۵ تير ۱٣۹٣ -  ۱۶ ژوئيه ۲۰۱۴


 
دوباره نام غزه در خبرها است و گرچه عده ی بسیار کمی واقعیت ها را می دانند، به نظر می رسد هر کسی در این مورد نظری دارد. مستقل از نقطه نظرات، تحلیل ها، و نتیجه گیریهایتان، مطالب مهمی برای دانستن، در این جا وجود دارد.

خروج از سرزمین های اشغالی
• در حالی که اسراییل تاسیسات نظامی و شهرک ها را در سال 2005 از غزه برچید، همچنان کنترل ثبت احوال فلسطین، دریای غزه، حریم هوایی، منطقه ی حایل، تنها معبر تجاری غزه (بنا بر این کنترل واردات و صادرات کالاها) و گذرگاه اِرِز که غزه را به کرانه ی غربی و اسراییل متصل می کند را در دست خود نگاه داشته است. گستره و طبیعت این کنترل -که تقریبا بر همه ی جنبه های زندگی در غزه تاثیر می گذارد- به مسئولیت پذیری ترجمه می یابد. 

برق
• غزه بین 350 -450 مگاوات (بسته به فصل) به برق نیاز دارد. غزه 120 مگاوات از این مقدار را از اسراییل و 28 مگاوات را از مصر می خرد. تنها نیروگاه غزه قادر به تولید باقی برق مورد نیاز نیست. 
• ساکنین غزه هر روزه به شکل متوسط حدود 12 ساعت خاموشی دارند. 
• از زمانی که اسراییل در سال 2006 نیروگاه غزه را بمباران کرد، این نیروگاه نمی تواند با تمام ظرفیت خود کار کند، اما حتی اگر این نیروگاه با تمام ظرفیت خود کار کند، برق تولید شده فقط می تواند دو سوم الکتریسیته مورد نیاز را برآورده سازد.
• حتی اگر بخواهیم از قوانین بین المللی صرف نظر کنیم، درخواست مقامات اسراییلی مبنی بر قطع برق غزه برخلاف قوانین دولتی و دادگاه عالی اسراییل است. در سال 2007 دولت اعلام کرد علی رغم تخلیه مناطق اشغالی غزه، اسراییل موظف است تا از هر اقدامی که بحران انسانی در غزه می آفریند پرهیز کند. دیوان عالی همچنین حکم داد که اسراییل باید از قطع برق بپرهیزد زیرا این کار برخلاف مسئولیت های بشردوستانه است. 

نقل و انتقال کالاها 

• اسراییل ورود کالاها به غزه را تسهیل می کند، نه به عنوان ژستی خیرخواهانه یا به خاطر منافع فلسطینی ها. بلکه بر عکس تاجران فلسطینی و سازمان های بین المللی کالاها را خریداری می کنند و اسراییل به آنها اجازه می دهد که کالاها را به غزه منتقل کنند. برآورد شده است در سال 2012 ساکنان غزه به ارزش 1.3 شِکِل (حدود 380 میلیون دلار) کالاهایی اسراییلی را خریداری کرده اند. 
• از روز یک شنبه 6 ژولای اسراییل کالاهای وارداتی به غزه را محدود کرد و تنها به دارو غذا و سوخت اجازه ی ورود داد. از ورود اقلام دیگر، از قبیل کفش، لباس، چوب، و کاغذ ممانعت به عمل آمد. صادرات کالاها از 9 جولای متوقف شد. معلوم نیست این وضعیت تا کی به طول خواهد کشید. 
• اسراییل ورود اقلامی را که "دارای استفاده دوگانه" تعریف کرده است، از قبیل مصالح ساختمانی محدود کرده است. فروش و انتقال مصالح ساختمانی توسط بخش خصوصی در 9 ماه گذشته کاملا ممنوع شده است، این کار به افزایش شدید بیکاری منجر شده است. 

اقتصاد

• در چهارماه اول 2014 نرخ بیکاری 40.8% بود. نرخ بیکاری در میان جوانان (بین 15 تا 29 سال) 58.2% بود. 
• طبق گزارش های اداره ی مرکزی آمار 24200 نفر در بخش ساختمان کار می کنند، اما در تابستان 2014، تنها 6800 نفر در این بخش مشغول بودند. 
• بیش از 70% جمعیت غزه کمک های بشر دوستانه دریافت می کنند. 

انتخابات 
• ساکنان غزه به حماس رای نداده اند. نمایندگان حماس اکثریت کرسی های پارلمانی را در انتخابات حکومت خودگردان فلسطینی که در سال 2006 در کرانه ی غربی، غزه، و بیت المقدس شرقی برگزار شد به دست آورده اند. در سال 2007، حماس با توسل به زور کنترل غزه را به دست گرفت و از از آن موقع تاکنون انتخاباتی در سرزمین فلسطین برگزار نشده است. 
• بیش از 53% جمعیت غزه زیر 18 سال دارند. به عبارت دیگر، وقتی انتخابات سال 2006 برگزار شد، اکثریت بالایی از مردم غزه مجاز به شرکت در انتخابات نبودند.  

منبع: 
gisha.org 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: