نویدنو:30/10/1391  

 

نویدنو30/10/1391 

 

 

حزب کمونیست پرتقال دخالت نظامی در حال پیشرفت خارجی در مالی را محکوم می کند

 
دخالت نظامی در حال پیشرفت خارجی در مالی ، تحت هدایت فرانسه وهمکاری سایر قدرت های امپریالیستی ، از مسیر نظامی گرانه ودخالت گرانه ناتو، اتحادیه اروپایی وقدرت های اصلی آن جدا ناشدنی است ، که  در بستر هردم ژرفنده بحران سرمایه داری و از طریق روندهای متعدد دخالت خارجی فزاینده ، نظامی کردن قاره – که در آن فرماندهی نظامی امریکا در افریقا، افریکون نقش برجسته ای ایفا می کند- وبی ثبات سازی چندین کشور،  برای تقویت سلطه اقتصادی ، سیاسی و راهبردی جغرافیایی برآن قاره و در معرض خطر قرار دادن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چندین کشور افریقایی تلاش می کنند .

دخالت نظامی در مالی ، یک بار دیگر تحت بهانه " مبارزه با تروریست های اسلامی" و به ویژه  گروه های مبارزی که ، همه می دانند ، به صورت فعالی درحمله و تجاوز لیبی (با متجاوزان) همدستی کردند ، از برنامه های قدرت های مختلف امپریالیستی ، به ویژه فرانسه ، برای تجدید بنای تار سلطه استعماری  ، که دهه ها در اثر مبارزه خلق های افریقایی نابود شده بود ، واداره کردن وبهره برداری از منایع طبیعی فراوان منطقه و به ویژه منابع مالی ، به ویژه نفت وسایر منابع زیر زمینی آن مانند اورانیوم  جدا ناشدنی است .

شرایط بومی در مالی ، مانند سایر کشورهای افریقایی یا سایر مناطق جهان ، نتیجه مشخص راهبرد امپریالیستی  تحریک  در گیری های فرقه ای ، مذهبی  وقومی است که به عنوان دست آویزی برای تجاوز واشغال نظامی مورد استفاده قرار می گیرد ، و خود آن رادیکالیسم وتروریسم مذهبی را تقویت می کند.

در سایه این امر است که ستیزه بومی در مالی  باید مورد بررسی قرار گیرد. ستیزه ای که ، از طریق دخالت خارجی ، امکان دارد به سایر کشورهای منطقه ، به ویژه الجزیره گسترش یابد. اوضاع بومی در مالی تنها در چارچوب احترام به حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور، رها از مداخله و دخالت نظامی خارجی  قابل حل خواهد بود.

حزب کمونیست پرتقال از موضع دولت پرتقال که ، با در خواست دفاع از ثبات وتمامیت ارضی مالی ، از دخالت نظامی ای حمایت کرده است که تنها به وارد کردن عنصرهای بزرگ تر بی ثباتی درآن کشور و منطقه خدمت خواهد کرد، متاسف است. 

دفتر رسانه ای  حزب کمونیست پرتقال
January 17, 2013

 

            

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter