نویدنو:23/10/1391  

 

نویدنو23/10/1391 

 

 

توطئه رذیلانه

در باره صفحه محمد علی عمویی در ویکیپدیا

احمد سپیداری

 

 

در هفته های اخیر، با هیاهوی علی خدایی پیرامون صفحه ویکیپدیای رفیق محمد علی عمویی و بهره برداری از این صفحهٔ جعلی برای حمله به منتقدان اقدامات انحلال طلبانه آن رفیق مواجه بوده ایم. علی خدایی در طی مقاله ای شدید و غلیظ، اما براستی ضد اخلاقی، تو خالی و تحریک آمیز، دور تازه ای از تهمت، افترا، فحاشی و کوچه غلط دادن ها را تکرار کرد. اینکه علی خدایی از صفحه ایجاد شده در ویکیپدیا چنین بی پروا بهره برداری می کند، مرا به شک و تردید انداخت که بروم و ببینم نویسنده این مقاله ویکیپدیا کیست و این مقاله چگونه ایجاد یا ویرایش شده است. نوشته زیر حاصل این کند و کاو است.

 

ماجرای سناریوی جدید راه توده چنین کلید خورد:

در پرسش و پاسخ های علی خدایی در راه توده، شخصی با نام مجازی الف- راهی می نویسد که در جستجوهایش در گوگل به صفحه ای از ویکیپدیا در مورد عمویی برخورد کرده که « با کمال تاسف، موهن و مضحک است» و سئوال می کند که آیا کتاب « فن مبارزه با پلیس سیاسی در شرایط ترور و اختناق» مورد استناد ویکیپدیا «از انتشارات حزب توده ایران است؟»

راه توده پاسخ می دهد:

-      «در مورد رفیق عموئی در گوگل جستجو خواهیم کرد. فکرمی کنم از "شاه" کارهای به ظاهر دوستان حزب و در حقیقت رخنه کردگان در حزب اخیرا به گوگل راه یافته باشد. "چون دوست، دشمن است، شکایت کجا برم؟"» (در نوشته اخیر رفقای نوید نو در محکومیت کار رذیلانهٔ صورت گرفته در ویکیپدیا ، به قضاوت های بی پایه علی خدایی حتی بدون دیدن متن اشاره شده و من به همین دلیل بیشتر از آن وارد مطلب نمی شوم)

 

در این پاسخ تاکید می شود که علی خدایی درک امروزینی از شگردهای «ارتباط با پلیس و سازمان های امنیتی دارد» چرا که می نویسد:

-      «کتابی که نام برده اید، نام جزوه ایست که 40 سال پیش و در ارتباط با پلیس و سازمان امنیت رژیم شاه توسط حزب تدوین شده و منتشر شد و مربوط به آن دوران و آن شرایط است و نه امروز و شرایط تکنولوژیکی امروزی.» (راه توده 389)

 

اینکه علی خدایی آشنا به « شرایط تکنولوژیکی امروزی»، آن هم در میانه یک کارزار رسانه ای انتقادی سخت علیه خود و گروهش، هنوز نفهمد که مسئله نه مسئله گوگل، بلکه بحث ویکیپدیاست و هنوز نگران این توطئه انجام شده نباشد تا پاسخ به این سئوال کننده مجازی را برای چند لحظه ای رها کند و برود ببیند چه «شاهکاری» صورت گرفته، و بعد جواب بدهد، براستی عجیب است.

حتی اگر بپذیریم که این یک تظاهر و خود را به نفهمی زدن نباشد، باید نتیجه گرفت دغدغه های ادعایی علی خدایی در مورد حیثیت رفیق عمویی دروغی بیش نیست و لفاظی هایش در این زمینه تنها برای خالی نبودن عریضه است.

 

علی خدایی به ظاهر، در پیگیری همین پرسش و پاسخ و کند و کاوها طی مقاله ای با نام « بنام دفاع از حزب علیه محمد علی عمویی» در راه توده به هیاهو پیرامون این کار سخیف می پردازد و بدون مقدمه و توضیح آنچه رخداده و اینکه چرا و چه کسانی را در پشت این ماجرا می بیند می نویسد:

 

«کارزار تهمت و افترا علیه رفیق محمد علی عمویی در خارج کشور از طریق یکی دو سایت معین و‌‌‌‌ بی اعتبار بالا گرفته است.»

 

او پس از دفاع از رفیق عمویی و محکوم کردن این سایت ها به حملات هدفمند خود چنین ادامه می دهد:

 

-      « در این کارزار سه جریان عمده دست دارند. جریان اول همان دستگاه‌‌های اطلاعاتی و راست حکومتی است که برایشان توده‌ای خوب توده‌ای مرده است و جرم عمویی زنده بودن است. هم زنده بودن به معنای مجازی یعنی زندگی کردن و هم زنده بودن به معنای واقعی یعنی ایستادن و دفاع کردن از یک آرمان و حزب توده ایران. بنابراین چنین شخصیتی باید لجن مال شود و چه بهتر که کسانی این کار را بنام دفاع از حزب انجام دهند. این کارزار ابتدا در "ویکی پدیا" که نیازمند نام نویسنده و مدعی نیست، با وقاحت تمام و از نظر ما، با هدایت سازمان امنیت جمهوری اسلامی آغاز شد و عموئی را همکار ساواک شاه اعلام کرد. (مراجعه کنید به ویکی پدیا با نام "محمدعلی عموئی"  ). اما این تلاش برای تخریب کافی نبود و تخریب باید از قلم و بنام افرادی که ادعای توده ای بودن دارند سازمان داده می شد.» (برخلاف گفتهٔ علی خدایی مقاله بعد از این بحث ها تهیه شده است و ما در ادامه مطلب خواهیم دید.)

 

نویسندهٔ مقاله به جای بررسی آنچه رخ داده و اقدام برای اصلاح متن ویکیپدیا بنا بر پیشنهادات الف – راهی، بحث را با حمله به حزب توده ایران و دیگر مخالفانش پی می گیرد و سرمست از ابزار فراهم آمده، تز هایی می دهد و مطالبی به هم می بافد که مورد اعتراض های جدی و مستدل قرار می گیرد.

در این ارتباط، مقاله امیر هوشنگ اطیابی با نام ( راه توده و« سیاست عدم مقاومت» در زندان) در اخبار روز با هدف افشای توجیه توابسازی سرداران جنایت توسط علی خدایی و مقاله مهرداد اخگر در صدای مردم  در برابر ادعای وجود دو حزب و مقالات دیگری که هر کدام جنبه ای از ماجرا را در کانون توجهشان قرار داده و سایر مدعیات به راستی مشمئز کنندهٔ علی خدایی را مورد نقد قرار داده اند، چنان رسا، و همه جانبه است که چیزی به آن نمی توان اضافه کرد.

 

به همین دلیل، و همانطور که گفتم من وجه دیگری از ماجرا را در این نوشته دنبال خواهم کرد و نشان خواهم داد چه کس و یا کسانی این نوشتهٔ سخیف را فراهم آورده و سناریوی جدید علی خدایی چگونه کارسازی شده است.

 

برای این کار صفحه ویکیپدیای رفیق محمد علی عمویی را باز می کنم و ماجرا را از آن طریق دنبال می گیرم.

 

لازم به توضیح است که صفحات دائره المعارف ویکی پدیا هیئت تحریریه مشخص و موظفی ندارد. هر کسی می تواند در ویکیپدیا صفحاتی ایجاد کند و یا در صفحات موجود تغییری را انجام دهد و یا با شرکت در بحث های گروهی در ذیل هر صفحه نظراتی را اعلام کند و با اینکار بر متن ارائه شده تاثیر بگذارد. البته صفحه نگاران این گونه سایت ها معمولا افرادی ویژه کار اند و کمتر پیش می آید که کاربران عمومی ویکیپدیا وارد چنین اقداماتی شوند. (من هم برای اولین بار و تنها برای پرده برداشتن از ماجرا بود که چنین مطالعه ای را آغاز کردم.)

 

باید دانست خود سایت ویکیپدیا برای اینکه ببینیم این صفحه در چه تاریخی ایجاد شده و در چه مقاطعی چه اصلاحاتی بر روی آن صورت گرفته، ابزار لازم را با نام «نمایش تاریخچه» در اختیار کاربران گذاشته است. اگر روی این برچسب (نمایش تاریخچه) کلیک کنیم :[1] تاریخچهٔ اقدامات و افراد دست اندرکار آن برای ما فهرست می شود. (ویکیپدیا تمام اقدامات را ذخیره می کند و قابل ردیابی است.)

مطابق با این فهرست، صفحه محمد علی عمویی ظاهرا برای اولین بار در تاریخ ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۰۹، ساعت ۲۱:۲۲ (احتمالا به وقت محلی) یعنی چیزی حدود سه سال قبل ایجاد شده است. در این صفحه [2] چنانکه مشاهده می کنید حرفی از پاراگراف تحریف ناجوانمردانهٔ استقامت ۲۵ ساله قابل تقدیر رفقای سازمان افسری حزب توده ایران و از جمله رفیق عمویی در زندان های شاه به چشم نمی خورد. اما دو رد پا را به خوبی می توان تشخیص داد.

اولی استناد به راه توده در پانویس مقاله (۲) - جالب است که استناد به راه توده در شرایطی است که مطلب به نقل از روزنامه آفتاب امروز درج شده و ضرورتی برای مطرح کردن راه توده وجود ندارد.  متن بدین صورت است:

-      «عمویی در مصاحبه ای با روزنامه آفتاب امروز ( که در میان سایر روزنامه های اصلاح طلب در اردیبهشت ۱۳۷۹ پس از سخنرانی علی خامنه ای توقیف شدند ، بر شکنجه شدن کیانوری برای اعتراف تاکید دارد.[۲] »

و دومی استناد به هاشمی رفسنجانی شخصیت «مورد علاقه» همیشگی علی خدایی که سایه اش بر هر به روز شدن پیک نت، بی دلیل و با دلیل، سنگینی محسوسی دارد.

این صفحه به تدریج در تاریخ های بعدی مورد بازبینی و تصحیح قرار گرفته، ولی باز هم تا تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۲ (اول آذرماه 1391) حاوی هیچ پرونده سازی خاصی برای رفیق عمویی نیست. در تاریخ ۲۱ نوامبر (یعنی همین اواخر) شخصی با نام کاربری اوجانفر[3] که قبلا هم در تکمیل این صفحه نقش داشته، به ناگاه پاراگراف مورد بحث (در زیر) و زیر نویسی از آن بدتر را در ذیل عکس به این صفحه اضافه کرده است[4]:

-      «عمویی از باسابقه‌ترین زندانیان سیاسی درایران است که ۲۵ سال از عمر خود را در سال‌های قبل از [[انقلاب ایران]] در زندان به سر برده‌است. پس از ۱۸ سال ساواک با وی وارد مذاکره شد، و پیشنهاد همکاری به وی داد که عمویی نیز پذیرفت، به همین دلیل وی را به بهانه پرونده محمد مفیدی به ظاهر جهت بازجویی مجدد در سال ۱۳۵۰ به کمیته مشترک بردند، در آنجا آموزشهای لازم به وی داده شد و جهت حفظ ظاهر به عنوان زندانی سیاسی به زندان برگردانده شد. از سال ۱۳۵۰ به بعد وی پروژه‌های ساواک در داخل حزب توده ایرا ن را تا [[انقلاب ایران]] به پیش برد.<ref>فن مبارزه با پلیس سیاسی در شرایط ترور و اختناق. حتا. ۱۳۶۸

او البته دوباره بعضی زیادی روی هایش در «مرد هزار چهره» خواندن عمویی زیر عکسش را برداشته و حک و اصلاحاتی جزیی هم اعمال کرده، ولی تا این تاریخ از اصلاح توطئه کثیفش خودداری کرده است.

تحریف صورت گرفته با استناد به کتابی که در دسترس کسی نیست و علی خدایی هم با آگاهی از این مسئله آن را فراموش شده می نامد و می نویسد : «آن نوشته را صرفا یک اطلاعات به تاریخ پیوسته قلمداد کنید»صورت می گیرد. اگر به شرح های ریز تر اصلاحات در صفحه ویکیپدیا مراجعه کنیم، حتی متوجه می شویم که برای همه استنادات دیگر صفحه کتاب مشخص شده، اما برای این پاراگراف در آن کتاب صفحه ای مشخص نشده است. چرا؟ چون خیلی ساده چنین صفحه ای وجود خارجی ندارد.

سئوالی که پیش می آید آن است که پس این اوجانفر کیست؟ برای این کار می توان در همان صفحه روی برچسب «مشارکت ها» در کنار نام اوجانفر فشار داد و به صفحه مورد نظر[5] رفت. گشت و گذاری در این صفحه نشان می دهد اوجانفر فردی تصادفی نیست. از سال ها قبل (با همین نام از سال ۲۰۰۵ ) به کار حرفه ای نگارش و اثرگذاری بر مقاله ها و سرفصل ها در ویکیپدیا اشتغال تمام وقت دارد و گاه هر روز چندین ساعت در ویکیپدیا به سر می برد.

جالب اینکه در بسیاری از سرفصل هایی که توسط اوجانفر کار شده، به «راه توده» بدون وجود هر توجیهی استناد شده است. برای مثال حتی در ایجاد مقاله ای برای معرفی رفیق گرامی ما علی خاوری[6] نیز این مهم در یگانه زیر نویس مقاله (۱) فراموش نشده است. زهی وقاحت و بی شرمی!!؟؟

(آیا ترفندهایی نظیر استنادگذاری در سایت های پر خواننده مطابق با «شرایط تکنولژیک امروزی» برای گمراه کردن مراجعه کنندگان و در پیامد آن، یکی از دلایل کلیک خوردن نامتناسب با وزن و اعتبار سایت راه توده و پیک نت نیست؟)

من این جستجو ها را برای اینکه ببینم این دائره المعارف نویس چپ نمای حرفه ای کیست ادامه دادم و به جاهای باریکی رسیدم و ترجیح دادم در این مقطع بیشتر ادامه ندهم... برای اینکه تنها اشارهٔ کوچکی به مقصودم بکنم، تقاضا دارم این صفحه را هم نگاه کنید[7] . درصفحه یوتیوبی که با همین نام در همین اواخر ایجاد شده و چند آهنگ مورد علاقه از رشید بهبودف در آن گذاشته شده، محل سکونت این دائره المعارف نویس مشکوک آلمان معرفی شده است.

از کسانی که توانایی اینگونه بررسی ها را دارند، تقاضا می کنم در کارهای اوجانفر و دیگر افراد مشابه با او در این صفحات گشتی بزنند و ببینند در پشتیبانی از تاریکخانهٔ سال ها فعالیت ضد توده ای علی خدایی چه می گذرد... و از هم اکنون چه صفحاتی برای مصارف بعدی تدارک دیده شده است.

باید انتظار داشت با گسترش افشاگری ها در مورد علی خدایی و دیگر متحدین شرمگینش، شاهد توطئه های سنگین تر و خطرناک تری از طرف گردانندگان امنیتی امور در جمهوری اسلامی باشیم. اینکه علی خدایی همه چیز را وارونه جلوه دهد، حقایق را نمی پوشاند. در عصر انفجار اطلاعات، این کثافتکاری ها خیلی زود و به سهولت افشا می شود.

می توان از همین صفحات ویکیپدیا جلو تر رفت و با گردآوری اطلاعات عملا موجود در اینترنت، به نام و آدرس این مزدوری رسید که ظاهرا در پشت جبهه مشغول نان خوردن بود و امروز مطابق نیاز خرج تهیه خوراک برای علی خدایی می شود. اما من ترجیح می دهم این کارهای پلیسی را برای همان ها بگذارم و به این حد از افشاگری قناعت کنم.

در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

درپایان فایل های پی دی اف اصلاحات آقای اوجانفر برای علاقمندان پیگیری پیوست می گردد.

 فایل اول             

  فایل دوم


 

[3] Ojanfar                        

            

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter