نویدنو:07/10/1391  

 

نویدنو07/10/1391 

 

 

نویسندگان لوایح اصلاح قانون كار و تامین اجتماعی «كارگر» را نمیشناسند

تشکلات کارگری استان خراسان رضوی در نامهای خطاب به مسئولان ومقامات ارشد کشور نسبت به وصول لایحه اصلاح قانون کار و همچنین پیشنهادات تغییر در قوانین تامین اجتماعی که باعث نگرانی جامعه کارگری شده است مراتب اعتراض شدید خود را اعلام کردند.

در پی ارسال لایحه اصلاح قانون کار به مجلس و انتشار پیش نویس اصلاح قانون تامین اجتماعی، تشکلهای کارگری استان خراسان رضوی از جمله کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار، مجمع نمایندگان کارگران و انجمنهای صنفی کارگران در نامهای مشترك خطاب به مسئولان و مقامات ارشد نظام، اعتراض خود را اعلام کردند.

به گزارش ایلنا، در این نامه ضمن اعلام مخالفت شدید با ارسال لایحه اصلاح قانون کار و طرح پیش نویس اصلاحیه قانون تامین اجتماعی که باعث نگرانی جامعه کارگری شده است، از مقامات عالی رتبه كشور و تمامی مسئولان ارشد نظام بویژه، ریاست جمهوری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و مدیران کل سازمان تامین اجتماعی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان کارگران در کانونهای عالی کارگری کشور و سایر مسئولان دستگاههای اجرائی و نظارتی خواسته شده است نسبت به در خواستهای بر حق جامعه کارگری در نقاط مختلف كشور اقدامات لازم را صورت دهند.

بر اساس این نامه -بیش از ۴۰٪ از جامعه را کارگران و خانوادههای شان تشکیل میدهند و بیشترین سهم را در فراز و نشیبهای انقلاب اسلامی چه قبل از سال ۵۷ و چه بعد از آن برعهده داشته و هم اکنون نیز کارگران در خط اول جبهه اقتصادی هستند. بنابراین به جای اینکه مورد تکریم و احترام واقع شوند متاسفانه امروز تمامی بیمهریها نسبت به این قشر زحمتکش واقع میشود.

در ادامه این نامه خطاب به مسئولان دولتی آمده است كه کارگران امیدی به آینده ندارند و تحمل فشارهای اقتصادی که امروزه متحمل آن شدهاند را همانند نداشتن امنیت شغلی و افزایش اخراجیها، معوقات و مطالبات حقوقی، کم بودن نرخ دستمزد، قراردادهای کوتاه مدت و... را ندارند و به خاطر عشق به كشور و انقلاب با تحمل همه این مشکلات در برابر همه ناملایمات و تحریمها مقاومت کرده و چشمان دشمنان و بد خواهان به نظام را کورخواهند کرد تا کشور از تعرض بیگانگان در امان باشد.

نویسندگان این نامه همچنین یاداور شدهاند: امروز کارگران با تحمل اخراجها و همه شرایط سخت دیگر نگذاشتهاند كه فضای حاکم بر جامعه ناامن شود و بدین ترتیب آمال و آرزوهای دشمنان نظام را نقش بر آب نمودهاند اما علی الظاهر کسانی هستند که ندانسته و ناخواسته آب در آسیاب دشمنان میریزند و ممکن است فضای آرامی که برای آن فرهنگ سازی و هزینه زیادی انجام شده ملتهب نمایند.

در بخش دیگر این نامه آمده است: قانون کار‏ٌْ‏‎ْ، قانون حداقلها و برگرفته از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده و متاسفانه به بهانه اینکه این قانون مانع اشتغالزایی و کارآفرینی است و با طرح این موضوع که قانون کار در فضای کسب و کار خلل ایجاد مینماید برخی از دولتمردان دائما بحث اصلاح قانون کار را مطرح مینمایند. حال اینکه در تحقیقاتی كه توسط مركز جهاد دانشگاهی مشهد در بنگاههای اقتصادی بزرگ و بالای ۱۰ نفر در استان خراسان رضوی بعمل آمده مشخص شد كه فقط ۴/۵٪ کارفرمایان مشكل دار بودن قانون كار را آنهم نه به لحاظ ماهوی تایید نمودهاند‏.

تشكلهای كارگری استان خراسان روضی با بیان اینكه مرکز تحقیقات و پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا در تحقیقاتی که بعمل آوردهاند قانون کار را در رده دوازدهم عوامل و موانع اعلام نموده است، در نامه خود هنوان كردهاند: سوال اینجاست مسئولین و دولتمردان آیا ۱۱ مورد دیگر را برطرف کردهاند که حال به اصلاح قانون کار رسیدهاند؟

در بخش دیگری از این نامه به مواردی همچون عدم پرداخت تسهیلات به بنگاههای اقتصادی، عدم تثبیت نرخ ارز و دلار، وجود تحریمها و فشارهای اقتصادی، عدم ثبات در سیستم بانکی، عدم همراهی و همکاری بانکهای عامل با کارآفرینان و کارفرمایان، ورود بیرویه کالاهای چینی و خارجی، عدم تعادل در نرخ مالیات، عدم تعادل در عرضه و تقاضای بازار کار و... به عنوان عوامل ایجاد مشکلات و بحرانهای اقتصادی اشاره شده که باید توسط کارشناسان اقتصادی مورد برسی قرار گرفته وهمه دستگاههای قانونگذار، اجرائی و نظارتی آن را تایید کنند.

در ادامه نامه این فعالان كارگری آمده است: با اصلاح قانون کار و تامین علاوه بر از بین بردن حداقلهای نیروی کار، حقوق پیش بینی شده در ماده ۴۱ قانون کار نیز از بین میرود که در ‌‌نهایت رمق کارگر و خانوادههایشان از آنان گرفته خواهد شد.
بر اساس نامه تشکلات کارگری استان خراسان رضوی‏، مباحث مطرح شده در خصوص پیشنهادات تغییر قانون تامین اجتماعی از جمله افزایش سن بازنشستگی، اعمال تدابیرسخت گیرانه در خصوص اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور، دریافت و افزایش فرانشیز از مراکز ملکی تامین اجتماعی و افزایش
۷٪ حق بیمه کارگران از جمله مواردی است كه خشم و عصبانیت جامعه کارگری را افزایش داده است‏ چرا كه اعمال تمامی این محدودیت ها این در حالیست که سازمان جهانی کار به دنبال کاهش سن بازنشستگی و کم کردن نرخ بیکاری است.
همچنین در این نامه آمده است؛ سازمان تامین اجتماعی، سازمان بین النسلی است که سهامدار اصلی آن کارگرانی هستند كه اعتقاد دارند با درآمد حاصله از ورودیهای سازمان می توان در كنار پرداخت خدمات بیمه
ای‏ و درمانی، هزینه تحصیل فرزندان کارگران را تا پایان به دانشگاه تامین كرد.

فعالان كراگری استان خراسان رضوی با انتقاد از اینكه چرا دولتمردان هر روز قوانین كار و تامین اجتماعی را نشانه میگیرند‏، یادآور شدهاند: اگر قوانین به این شکل تغییر پیداکند، کارگران باید تا لحظه جان دادن کار کنند پس معنای تامین اجتماعی چیست؟
در قسمت پایانی نامه تشکلات کارگری خراسان رضوی آمده است: این همه ظلم واضح و آشکار به کارگران معلوم نیست كه زاییده تفکرات چه اشخاص و یا گروهی است اما ما كارگران احساس می
کنیم که بین خانواده این افراد‏، کارگر وجود ندارد تا شرایط کارگران را حتی حس نمایند.
فعالان كارگری خراسان رضوی در نامه اعتراضی خود نوشته
اند: ما کارگران قاطعانه اعلام میکنیم باهر گونه تغییر در قانون کار و تامین اجتماعی با توجه به شرایط و فضای حاکم موجود بر جامعه به شدت مخالف بوده و در آینده نیز با در نظر گرفتن اصل سه جانبه گرائی و اعمال منافع جامعه هدف (کارگران)، آمادگی خودرا برای مذاکرات آتی اعلام میکنیم.

          

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter