نویدنو:29/12/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  29/12/1389

 

  

اطلاعیه حزب توده ایران، در رابطه با تحولات روزهای اخیر در بحرین

 

حزب توده ایران تحولات سیاسی کشور بحرین، همسایهٔ سواحل جنوبی ایران، در خلال روزهای گذشته را با نگرانی دنبال کرده است. اعلام حکومت نظامی در بحرین در روز ۲۴ اسفند ۸۹ (۱۵مارس ۲۰۱۱) ، و همزمان با آن گسیل واحدهای نیروهای نظامی ویژه عربستان سعودی به این کشور، زیر پوشش «نیروی دفاعی مشترک خلیج (فارس)»- موسوم به «سپر حفاظتی الجزیره» - نمی تواند نگرانی نیروی های طرفدار صلح و پیشرفت در منطقه را بر نیانگیزد.

مردم بحرین در یک ماه گذشته هر روزه در صفوفی گسترده، با راه پیمایی و اقدام های اعتراضی صلح آمیز و مدنی، در صدد متقاعد کردن حاکمان این کشور به قبول بدیهی ترین اصلاحات دموکراتیک در شیوهٔ اداره کشور بوده اند. اما دربار سلطنتی مصمم است که به شیوه های حکومتی فئودالی خود ادامه بدهد. در این تظاهرات همه قشرها و لایه های اجتماعی مردم، و همچنین همهٔ نیروهای ملی و مترقی بحرین با شعار های مشخص شرکت داشته اند.
حاکمان بحرین، با دست به دامن نظامیان تا بن دندان مسلح عربستان سعودی شدن، به منظور خاتمه دادن به تظاهرات صلح آمیز مردم بحرین در میدان مروارید، در قلب منامه، پایتخت این کشور، و با استفاده از تانک ها و هلیکوپترها، به بحران داخلی این کشور ابعاد ی بین المللی داده اند.

دربار حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، با اعلام حکومت نظامی و شرایط اضطراری در کشور، دامنهٔ بحران را به میزان قابل توجهی گسترش داده است. در نتیجه تصمیم رژیم بحرین به مقابله نظامی با خواست های تظاهر کنندگان، وضعیت کشور به طور ویژه ای به تلاطم گراییده، و درگیری های خونینی میان نیروهای نظامی و تظاهرکنندگان و جمعیت تحصن کننده در میدان مروارید منامه از سوی رسانه های عمومی گزارش شده است. به گزارش این رسانه ها، در روز چهارشنبه ۲۵ اسفند، حداقل ۵ نفر کشته و صدها تن زخمی شده اند. نیروهای نظامی حتی به بیمارستان هائی که تظاهرکنندگان زخمی شده در آن بستری شده و در حال درمان اند حمله کرده و به دستگیری آنان اقدام کرده اند.
حزب توده ایران، همراه و همزبان با تمامی نیروهای ترقی خواه و صلح دوست منطقه و جهان، سیاست سرکوب و کشتار تظاهرکنندگان از سوی دولت بحرین و همچنین اقدام دولت عربستان سعودی در اعزام نیروهای نظامی به بحرین را محکوم می کند. نیروهای سیاسی مترقی بحرین، این حقیقت را که فرمان سرکوب و کشتار تظاهرکنندگان غیر مسلح یک روز پس از دیدار رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، با برخی از مقامهای حکومت بحرین صادر شد، به درستی نشانهٔ هماهنگی این اقدامات ضد مردمی با تصمیم سران دولت ایالات متحده آمریکا در این باره ، و چراغ سبز نشان دادن آنان به حاکمان بحرین به هدف به خاک و خون کشاندن قیام مردم این کشور دانسته اند. کشور بحرین در سال های اخیر پایگاه نیرو های نظامی ایالات متحده و مرکز استقرار مرکز فرماندهی ناوگان پنجم ایالات متحده بوده است. موضع ایالات متحده و متحدان اروپائی آن در رابطه با تحولات جاری در بحرین، عیار ادعا های کشورهای سرمایه داری غربی در رابطه با هواخواهی و پشتیبانی آن ها از دموکراسی و حکومت های متکی بر آراءِ مردم بار دیگر به محکِ تجربه زده است!
حقیقت اینکه، ایالات متحده از دیرباز همواره ثبات و امنیت دیکتاتوری های متحد خود را از پیروی آن ها از موازین دموکراسی مهم تر دانسته، و محافظت از آن ها را ترجیح داده است، و نیز همواره سیاست خود در رابطه با جنبش های آزادی خواهانه را بر این پایه تنظیم کرده است.
حزب توده ایران، در پاسخ به فراخوان نیروهای مردمی و ترقی خواه بحرین، و از جمله «جمعیت (تریبون) ترقیخواه دموکراتیک بحرین»، اقدام های دولت بحرین و حامیان مرتجع اش در شیخ نشین های خلیج فارس و عضو «شورای همکاری خلیج (فارس)»، در سرکوب جنبش مردمی بحرین را محکوم می کند. ما کشتار تظاهر کنندگان غیر مسلح و شهروندان بیگناه بحرینی را محکوم می کنیم، و خواستار شناسائی و پیگرد قانونی عاملان و آمران این فجایع هستیم.
حزب توده ایران همبستگی فعال خود با مبارزهٔ برحق و قانونی مردم بحرین و نیروهای سیاسی چپ، مترقی و ملی آن را در راه دموکراتیزه کردن حیات سیاسی و اجتماعی این کشور اعلام می دارد.
کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران
۲۵ اسفندماه ۱۳۸۹ (۱۶ مارس ۲۰۱۱)

 


 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter