برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-08-30

نویدنو08/06/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • در پی خشکسالی بخش‌هایی ازرودخانه یانگ تسه و ده هاانشعابات آن‌ خشک شده اند، این امربه شدت روی ظرفیت تولیدبرق تاثیر می‌گذارد و افزایش مصرف برق سبب خاموشی‌های زنجیره ای و جیره بندی برق می‌شود. اکنون درباره تامین غذای آینده جمعیت کشور نگرانی وجود دارد.

 

 

زنگ هشدار خشکسالی کم سابقه در چین به صدا در آمد؛

 خطر کمبود مواد غذایی جدی است

 برگردان: هاتف رحمانی

چین برای اولین بار طی۹ سال گذشته زنگ هشدار خشکسالی سراسری را به صدا در آورده است تا این کشوربتواند ازعهده ی میزان بارش زیر میانگین و شدیدترین موج گرمای تجربه شده طی ۶ دهه گذشته برآید. مقامات دولت همچنان برای بارورکردن ابرها و بارش باران تلاش می کنند.

خشکسالی کنونی تولید مواد غذایی را تهدیدمی‌کند، دولت را وادارمی‌کند تا به مقامات محلی دستور دهد تمام اقدام‌های لازم را برای تضمین بقای دانه‌های خوراکی درگرم‌ترین تابستان تاکنون ثبت شده به عمل آورند.

در پی خشکسالی بخش‌هایی ازرودخانه یانگ تسه و ده هاانشعابات آن‌ خشک شده اند، این امربه شدت روی ظرفیت تولیدبرق تاثیر می‌گذارد و افزایش مصرف برق سبب خاموشی‌های زنجیره ای و جیره بندی برق می‌شود. اکنون درباره تامین غذای آینده جمعیت کشور نگرانی وجود دارد.

چین روز چهارشنبه هشدار داد که خشکی شدید درامتداد یانگ تسه می‌تواند تا سپتامبر ادامه یابد ازاین رو دولت‌های محلی برای حفظ برق و یافتن آب شیرین برای آبیاری حبوبات قبل ازخرمن پاییز تلاش می‌کنند.

دستورانتقال منابع آب احتمالا می‌تواند به مناطقی که در آن‌جا آب دردسترس نیست کمک کند و درحال حاضر یارانه‌هایی هم برای انجام آن اعلام شده‌است

بنا بر گزارش رسانه ها هشدار “زرد” که روز جمعه صادر شد، سومین هشدار بالاتر در مقیاس چهار مرتبه ای چین است. این نشان می دهد که حداقل دو استان با شرایط خشکسالی مواجه هستند و هوای خشک یا خشکسالی بیشتری پیش بینی می شود.

روز سه شنبه، چهارسازمان دولتی دراعلامیه اضطراری مشترکی هشدار دادند که خرمن پاییز درمعرض “تهدید جدی” است. اعلامیه از مقامات محلی درخواست می‌کند “از هر واحد آب ” مراقبت ” و”… با دقت مورد استفاده قرارگیرد”، وآن‌ها را به اجرای روش‌هایی شامل آبیاری قطره‌ای، انحراف منابع جدید آب، و بارورکردن ابرها فرامی‌خواند.

موج گرمای بی سابقه‌ای در ترکیب با خشکسالی چندماهه در طی فصل معمول سیل ویرانی را درسراسر جنوب معمولا سرشارازآب چین آشکارکرده است.

خشکسالی روی بیش از دومیلیون آکر( هرآکر حدود۴۰۴۷مترمربع) ازمزارع ارزشمند در شش استان تاثیرگذاشته است.

ضایعات دانه‌های خوراکی هم می‌تواند به زنجیره‌های تامین آسیب بزند و مشکلات تامین مواد غذایی را بدترکند چون تدارک محصول شهرچینی اغلب نزدیک همان شهر به عمل می‌آید، اما اکنون به ناگزیرباید از راه دورتری تامین شود و محصول درطی سفرهای طولانی‌تر می‌تواند فاسد شود

نگرانی‌ها اساسا محلی هستند وآن اقلام غذایی که می‌تواند روی بازارهای جهانی تاثیر بگذارد کاملا امن نگه داری می‌شوند.

چین اکنون پس از تجاوز روسیه به اوکراین که تامین جهانی مواد غذایی را به شدت دچاربی ثباتی کرد روی تولید غله‌ی خود تاکید زیادی می‌کند- که ۴ درصد ازآن در مناطق دچارخشکسالی سیچوان و انوی به عمل می‌آید.

اعلامیه روزسه شنبه تاکید شدیدی داشت که (این هشدار) از سوی عالی‌ترین مقام‌های دولتی صادر شده است که تاحدی ” اعلام فوق العاده درباره کاربست سراسری روح دستورات مهم دبیرکل شی جینپینگ” عنوان گرفت.

سازمان هواشناسی چین روز جمعه اعلام کرد که حداقل در ۲۴۴ شهر در سراسر کشور می‌توان شاهد افزایش درجه حرارت به ۴۰ درجه سانتیگراد بود، در حالی که ۴۰۷ شهر ممکن است شاهد افزایش دما به بیش از ۳۷ درجه سانتیگراد باشند. پیش بینی کنندگان انتظاردارند که موج گرما برای یک هفته دیگر ادامه یابد، در حالی‌که در سه روز آینده شاهد اندکی باران و گسترش خشکی دائمی خواهند بود.  

طبق اعلام وزارت منابع آب تا روزچهارشنبه، منابع آب حدود ۸۳۰.۰۰۰ نفر در سراسر شش استان درمعرض شرایط خشکسالی قرار داشته است.

بیش از ۳۰۰.۰۰۰ نفر با مشکلات دسترسی به آب اشامیدنی دست و پنجه نرم می‌کنند. استان‌های جنوبی و چین مرکزی- به ویژه استان‌هایی که در طول رود یانگ تسه واقع شده اند، مانند جیانگ سو، هوبی و سیچوان- بیشترین مشکلات را دارند. مقامات محلی مصلحت دیده‌اند منابع آب را برای هدف‌های محلی حفظ کنند و مصرف بخش های کشاورزی، تجاری و صنعتی را کاهش دهند.

گرمای شدید سبب افزایش تقاضا برای تهویه هوا درادارات و منازل شده است، همین اتفاق روی خطوط برق فشار وارد می کند. خشکسالی سطح آب رودخانه راهم  پایین آورده و میزان برق تولیدشده در کارخانه‌های تولید برق راکاهش داده است.

سیچوان، استانی با ۴۴ میلیون نفرجمعیت، از ماه جولای درگیر گرمای شدید و خشکسالی بوده است. روز چهارشنبه، مقامات سیچوان به کارخانه‌ها دستور دادند برای سبک کردن بار کمبودهای برق دررابطه با گرما شش روز تعطیل اعلام کنند.

کارشناسان نگرانند که جیره‌بندی برق در یک ترمینال کلیدی تولید نیمه رساناها و پنل‌های خورشیدی ممکن است برخی از بزرگ‌ ترین شرکت‌های الکترونیکی از جمله اینتل Intel و فوکس کون  Foxconnرا متاثر سازد.

اقتصاددانان نیز هشدار داده اند که درجه حرارت شدید می‌تواند دومین اقتصاد بزرگ جهان را، که از قبل با اثرات قرنطینه‌های سخت کووید-۱۹ و بحران مسکن خود دست به گریبان است بیشتر به پایین بکشد. هم گلدمن ساکس و هم شرکت خدمات مالی نومورا پیش بینی‌های خود درباره  تولیدناخالص ملی امسال چین را، با ذکرسهم موج گرما پایین آوردند.   

انشعاب‌های یانگ تسه خشک می‌شوند

بر اساس گزارش رویترز، جمعیتی که نزدیک انشعابی ازرودخانه یانگ تسه در منطقه جنوب غربی چونگ کینگ زندگی می‌کنند روز پنج شنبه در طول بستر خشک شده رودخانه درمیان خشکی بی‌سابقه در سراسر منطقه‌ای که می تواند یک ماه دیگرهم دوام آورد حرکت کردند.

تیان فنگ ۲۷ ساله، ساکن قدیمی کاونده بستر رودخانه گفت،” من واقعا نگرانم، چون آب در خانه ی من قطع شده است.” اوگفت،” دراصل من برنامه‌ریزی کردم اگرتوانستم مستقیما از این سوی رودخانه به آن سوی رودخانه بروم، چون آب در آن‌جا هنوز خشک نشده است، اما نتوانستم از رودخانه عبورکنم.”

اگرچه رودخانه کاملا خشک نشده است، اما ماهی‌های مرده روی کف آشکارشده رود جیالینگ قابل رویت بود، جیالینگ شعبه ی دراز و پیچاپیچی است که قبل از پیوستن به یانگ تسه در جونگ کین از میان سه استان می‌گذرد. ساکنان می‌توانند برای دیدن چشم انداز رودخانه بدون خطر به ستونی از پل کیانسیمن مشرف بر رودخانه برسند.

لیو ژییو، یک مقام مسئول در وزارت منابع آب، روز چهارشنبه در یک کنفرانس توجیهی گفت، با توجه به این که ممکن است بارش باران تا پایان ماه جاری و بعد ازآن اندک باشد، ممکن است با جریان عادی آب درمنطقه ماه‌ها فاصله داشته باشیم.

لیوبا اشاره به چهاراستانی که درمیانه‌ی رود به رودخانه دسترسی دارند گفت،” انتظار می‌رود که در سپتامبر(شهریور)، جریان‌های آب درمحل‌های میانی و پایین تر اتصال به یانگ تسه بازهم اندک شود، و خشکسالی در انوی، هوبی، هونان و جیانگژی می‌تواند بیشتر گسترش یابد

موج گرمای شدید درسراسر حوزه یانگ تسه، ناشی از گرمای استوایی بیشتراز معمول اقیانوس آرام غربی می باشد، که بیش ازدو ماه است پایدارمانده و تولید برق آبی را کاهش می‌دهد، وسعت بزرگی از زمین قابل کشت را می‌سوزاند. این رودخانه نیاز حدود یک سوم جمیت کشور تامین می‌کند.

پکن نسبت به افزایش خطرهوای گرم در چین دراثر تغییرات آب وهوا، و ادامه بارش‌های سنگین در بخش‌های دیگر کشور که ضایعات خاص خودش را دربردارد هشدارداده است.

سیل

رسانه‌های دولتی روزسه شنبه گزارش دادند که سیل درکینگای، استان غربی چین ۱۶ نفر را کشت و ۳۶ نفر ناپدید شدند.

وزارت مالی روز سه شنبه اعلام کرد که مایل است ۴۲۰ میلیون یوان(۶۱.۸۳ میلیون دلار) برای کمک به تدارکات دولت‌های محلی برای سیل و خشکسالی اختصاص دهد.

رسانه‌های دولتی خبردادند که چونگ کینگ، که بیشتراز سه مجرای مخزن آب یانگ تسه در آن واقع است، برای تامین برق از دیگر بخش‌های کشور تلاش می‌کند درعین حال تامین برق برای بخش صنعت جیره بندی شده است.

شرکت برق دولتی چین هم قول داده است نهایت تلاش خود را برای انتقال برق به استان هم‌جوارسیچوان انجام دهد، که به صورت عادی حجم بزرگی از مازاد برق آبی غرب را تامین می‌کند، اما اکنون کنترل‌های محدودکننده مصرف را تحمیل کرده است.

رسانه‌ها خبرمی‌دهند شرکت‌هایی که درسیچوان فعالیت می‌کنند، ازجمله CATL، بزرگترین شرکت تولیدکننده باطری دنیا، وتویوتای ژاپن، دراثرمحدودیت‌ها تولید را در استان به تعلیق درآورده‌اند.

پیش بینی‌های رسمی می‌گوید بارش باران درحوزه یانگ تسه از ماه جولای حدود ۴۵ درصد کمتر از بارش عادی بوده است، و دمای بالای هوا احتمالا حداقل یک هفته دیگر دوام خواهد داشت.

مقامات منطقه نیزمی‌گویند انتظار می‌رود دمای هوا تا ۴۰ درجه سانتیگراد در رور پنج شتبه ادامه یابد، که در بخش‌هایی از چونگ کیانگ به بالاتر از ۴۴ درجه می‌رسد.

در چین کنترل منابع آب وظیفه ذاتی دولت تلقی می‌شود ازاین رو دولت برای به عهده گرفتن تامین غذا و تضمین خرمن پربار دیگری تلاش می‌کند.

لیو ویپینگ، معاون وزیر منابع آب، روز چهارشنبه در کنفرانس خبری گفت برنج و دیگر دانه‌های پاییزی دررابطه با زمان آب‌یاری در”دوره بحرانی” قرار دارند.

او گفت حدود ۸۲۰.۰۰۰ هکتار از زمین‌های قابل کشت درسراسر حوزه آبی یانگ تسه، با تاثیر روی ۸۳۰.۰۰۰ نفر و نیز ۱۶۰.۰۰۰ راس دام آسیب دیده است.

مقامات رسمی می‌گویند سطح آب بدنه اصلی یانگ تسه و حوزه دریاچه‌های سیل دونگ تینگ و پویانگ اکنون حداقل ۴.۸۵ متر(۱۶ فوت)پاین تراز حد معمول است، و این کمترین عمق ثبت شده برای دوره زمانی است.

 دفترامنیت دریانوردی یانگ تسه با دستور به کشتی‌ها برای کاهش بارخود هنگام عبوراز قسمت‌های کم عمق رودخانه، درباره سطح‌های پایین آب چندین اعلامیه هشدار منتشر کرده است.

خشکسالی نقشی را که آبشارهای عظیم پروژه های برق آبی درتنظیم جریان‌ها در یانگ تسه بازی می کنند را هم برجسته کرده است.

مخازن غول پیکر بالادست طی روزهای آینده دروازه های خود را برای تکمیل سطوح ذخیره سازی در سد سه دهنه باز می کنند، از این طریق ۸۳۰ میلیون متر مکعب در پایین دست آزاد خواهد شد.

متروک شدن چونگ کینگ

پنگ ۳۴ ساله ساکن محلی به رویترز گفت: در چونگ کینگ، ادارات دمای دستگاه تهویه هوا را افزایش داده و هر چند وقت یکبار به منظور کاهش فشار بر شبکه ی برق و جلوگیری از خارج شدن آن از مدار، سیستم را خودشان خاموش می کنند.

تلویزیون دولتی سی سی تی وی روز جمعه (۱۹ اوت) اعلام کرد ۶۶ رودخانه در سراسر ۳۴ بخش چونگ کینگ بر اثر موج گرمای کم سابقه خشک شده اند درعین حال داده های خدمات هواشناسی بخشی را در چونگ کینگ نشان می‌داد که با ۴۴ درجه سانتیگراد گرم ترین منطقه کشوربود.

https://countercurrents.org/2022/08/china-issues-nationwide-drought-alert-in-9-years-as-crops-face-severe-threats/

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست