برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-06-11

نویدنو   21/03/1400         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • دولت‌امریکا از دهه‌هاپیش تاکنون، هردل‌نگرانی را که بتواند به انقلاب‌کوبا آسیب برساند تغذیه کرده است. آن‌ها به هرچیزی ازعملیات‌نظامی گرفته تا تحریم‌اقتصادی، و نیز گزارش‌های جعلی، حمله‌ی‌نظامی، دروغ‌گویی یا کارزارهای بی‌اعتبارسازی، همراه با فشارهای دیپلماتیک یا تهدید سیاسی نسبت به کشورهای دیگردست یازیده‌اند به نحوی که آن‌کشور‌ها به تجاوزهای امریکا علیه کوبابپیوندند.

 

 

حزب‌کمونیست اسپانیا: حمله به‌کوبا رابس کنید!

ترجمه: هاتف رحمانی

حرکت آزارنده جدیدی علیه‌کوبا، مثل همیشه تابع خواسته‌های ایالات‌متحده، ازسوی احزاب جناح‌راست و راست‌افراطی برای بحث به پارلمان اروپا ارائه شده است. بهانه‌ی امروز آوازرپ جدیدی است، که در مادرید و میامی دراهانت به انقلاب کوبا تولید شده است. نویسندگان ترانه که آن را "شیطان" نامیده اند، اشکارا با مواضع راست افراطی و فاشیسم کلاسیک، و نیزبا ارتجاعی‌ترین محافل در وزارت‌خارجه‌امریکا و لابی‌های فلوریدا توافق دارند.

دولت‌امریکا از دهه‌هاپیش تاکنون، هردل‌نگرانی را که بتواند به انقلاب‌کوبا آسیب برساند تغذیه کرده است. آن‌ها به هرچیزی ازعملیات‌نظامی گرفته تا تحریم‌اقتصادی، و نیز گزارش‌های جعلی، حمله‌ی‌نظامی، دروغ‌گویی یا کارزارهای بی‌اعتبارسازی، همراه با فشارهای دیپلماتیک یا تهدید سیاسی نسبت به کشورهای دیگردست یازیده‌اند به نحوی که آن‌کشور‌ها به تجاوزهای امریکا علیه کوبابپیوندند. امریکا ازآهنگ زنان‌سفیدپوش[i] ، ونیز جنبش عجیب و غریب سان ایزیدرو[ii] و هنرمندان مقلدی که رویای حمایت و پول بیگانه را دارند پشتیبانی کرده است. امروز نوبت یک آهنگ‌عامیانه، با شعرهایی است که برای اهانت به مردم کوبا و رزم آن‌هابرای استقلال خود از امپریالیسم امریکا تلاش می‌کند.

اکثریت بزرگی ازاعضا مجمع‌عمومی‌سازمان‌ملل درطول سال‌های بسیاری، سیاست تحریم کوبا از سوی امریکا را محکوم کرده اند، چون این سیاست رامنبع اصلی مشکلات اقتصادیی می‌دانند که زندگی مردم کوبا را از هم می‌گسلد. استدلال غیرقابل قبول پشت اقدام ایالات متحده ازمدت‌ها قبل تا کنون اشکاربوده است. تحریم‌ها سب آسیب عظیمی به کوبایی‌ها می‌شود، وبعد از نگرانی مشروع مردم کوبا درراستای تحریم اقتصادی استفاده می‌شود تا درماندگی آن‌ها را دستکاری و آن‌را علیه کشورخودشان هدایت کند. واشنگتن تنها یک تفسیر از کوبا را درک می‌کند، کوبایی که مطیع خواسته‌های آن است.

پارلمان اروپایی نباید با حمایت از چنین قطعنامه‌ای به این سیاست آسیب‌رسان امریکا کمک کند. حمایت ازعملیات محاصره علیه کوبا می‌تواند بی معنی باشد، چون نهادهای اروپایی همیشه نسبت به بازداشت‌های غیرقانونی و اجباری و نیز شکنجه‌های انجام شده از سوی ارتش امریکا، و مرگ زندانیان در گوانتانامو، که در داخل خاک کوبا توسط امریکا اشغال شده است، سکوت کرده است.

قابل یادآوری است که پارلمان اروپایی هیچ اقدامی را علیه تقض حقوق بشر کلمبیا تصویب نکرده است، که پلیس و ارتش آن در خیابان‌ها به مردم شلیک می‌کنند و شهروندان "ناپدید" می‌شوند. درحالی که هزاران نفردر خیابان‌های کلمبیا برای مطالبه حقوق خود دست به اعتراض می‌زنند،از آن‌ها با تیراندازی از سوی دولتی مطرود استقبال می‌شودو گروه های شبه نظامی به کشتارخود در سراسر کشور ادامه می‌دهند.

به علاوه، پارلمان اروپایی علیه جنایت‌های جنگی در ساحل‌غربی اشغال شده موضع نمی‌گیرد، که درآن‌جا اسرائیل تظاهرکنندگان فلسطینی بسیاری را فقط درعرض چند روزکشته است، ونیز درغزه ، رئیس‌ناتانیاهو غیرنظامیان را بمباران وسبب تلفات صدها نفرشد. درحالی‌که آن‌ها شاهد چنین جنایت‌هایی هستند، احزاب دست‌راستی اروپایی می‌خواهند پارلمان ما چشمانش را به‌خشونت و کشتارببندد. آن‌ها می‌خواهند از هراعلام همبستگی با قربانیان جلوگیری کنند، درعین حال به شیوه ای بی‌رحمانه وریاکارانه خواستاردست قدرتمند و تحریم‌ها علیه کوبا هستند.

ایالات‌متحده به‌تعقیب قدیمی واجباری مردم کوبا ادامه می‌دهد، که نباید موردحمایت اتحادیه اروپا قرارگیرد. با این وجود، تحت محاصره ایجادشده ازسوی امریکا، کوبا با اعزام پزشک به بیش از چهل کشوری که هیچ کمکی از هیچ یک از کشورهای پیشرفته دریافت نکرده اند ، نمونه ای ازهمبستگی و برادری را نسبت به هزاران قربانی دوران بیماری همه‌گیر کووید-19 به نمایش گذاشته است. ما نمی‌توانیم انتظاری از احزاب‌راست و راست‌افراطی اروپایی داشته باشیم، اما پارلمان اروپایی بایدشایستگی عقب‌گرد و سلب حمایت از آزار امریکا و تعقیب کشورقابل احترامی چون کوبا را داشته باشد.

حزب کمونیست اسپانیا، از این‌رو می‌خواهد بهترین‌های خود را به مردم کوبا، به  دولت اقای میگوئل دیازکانل و حزب کمونیست کوبا تقدیم کند. ما کارگران اسپانیایی واتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های سیاسی وهر حزب‌مترقی و دموکراتیک اروپایی را به تقویت همبستگی خود با کوبا و بازداشتن پارلمان اروپایی از تجاوز و رفتن به سوی گفتگو با کوبایی‌ها و دولت آن‌ها فرا می‌خوانیم.

حزب کمونیست اسپانیا


 

[i] - زنان سفیدپوش جنبش اپوزیسیون کوبایی است که درسال 2003 از سوی زنان بنیادگذاشته شد. اعضا این جنبش روزهای یکشنبه با پوشیدن لباس سفید دست به راهپیمایی می زدند و نسبت به زندانی کردن افراد اعتراض داشتند. رنگ سفید آن ها نشانه ای از صلح است. این جنبش در سال 2005 جایزه ساخاروف  را از پارلمان اروپا دریافت کرد. این جنبش تحت حمایت دولت امریکا است و پس از ان که در به اصطلاح بهارسیاه درسال 2003 تعداد 75 نفر از فعالان حقوق بشر و روزنامه نگارها به اتهام ماموران امریکا، دریافت کمک مالی و همدستی با دولت امریکا دستگیر و به زندان محکوم شدند تشکیل شد. مترجم

[ii] - جنبش سان ایزادور یا (ام.اس.تی) درسال 2018 از سوی تعدادی از هنرمندان کوبایی در اعراض به سانسور هنری تاسیس شد . از اعضا معروف این گروه می توان به دنیس سولیس خواننده رپ (که در طی اعتراض ها دسگیر و به 18 ماه زندان محکوم شد) و لوئیس مانوئل اوترا هنرمند نمایش اشاره کرد.  میگوئل دیازکانل زئیس جمهور کوبا در توئیتر درباره این گروه نوشت« نمایشی امپریالیستی برای ویران کردن هویت ما و  زیر یوغ امپریالیسم قراردادن دوباره ما» ماریا آرنا رئیس پارلمان اروپا و مایک پمپئو از حامیان این گروه هستند. مترجم

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست