نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

ما با اعمال تحریم بر ضد ایران مخالفیم

نویدنو:07/8/1385

ما با اعمال تحریم بر ضد ایران مخالفیم

 


به نظر می رسد پس از هفته ها مذاکره، مانور و اخطار سرانجام مسأله اعمال تحریم های اقتصادی - سیاسی بر ضد دولت ایران به طور جدی در دستور کار اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.



در حالی که پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، روز پنجشنبه، 4 آبان، در نشست خود مسأله پيش‌نويس قطعنامه‌ی شورای امنیت درباره‌ی ایران، كه اعمال تحریم در مورد آن به علت خودداری از توقف فعاليت‌های هسته‌يی‌اش را اجباری می‌سازد بررسی می كردند، خبرگزاری ایسنا در تهران گزارش داد که دومین آبشار سانتريفيوژ ايران کار خود را آغاز کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جورج بوش، رييس جمهوری آمريكا درباره راه‌اندازي آبشار دوم سانتريفيوژ غني‌سازي اورانیوم در ایران گفت: ”اين اقدام به من مي‌گويد كه ما باید تلاشمان را براي كار با جامعه بین الملل دو برابر كنيم تا ایران را متقاعد كنيم كه اگر چنین برنامه‌اي را ادامه دهد منزوی خواهد شد.“ بوش كه اين اظهارات را پس از ديدار با ياپ دوهوپ شفر، دبيركل ناتو، بيان مي‌كرد همچنین اضافه کرد: ”اما چه آنها اين ظرفیت را دو برابر كرده‌ باشند يا نكرده باشند، ایده داشتن سلاح هسته‌يي از سوي ایران غير قابل قبول است. اين براي آمريكا و دیگر کشورهایی كه ما با آنها براي ارسال پیام مشتركي به تهران كار مي‌كنيم غير قابل قبول است.“ بر اساس گزارش های تأیید نشده، انگليس، فرانسه و آلمان در پيش‌نويس قطعنامه‌ی شورای امنیت بر ضد ایران يك بار دیگر از تهران خواهند خواست که ظرف ٣٠ روز فعاليت‌های غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد و یا در غير اين صورت با تحریم رو به رو شود. همچنین در میان گزارش های دیگر در زمینه بالا گیری مجدد تنش بین المللی، در زمینه سیاست غنی سازی رژیم، از جمله باید به سخنان كاندوليزارايس اشاره کرد که در سخنرانی یی در موسسه “هريتيج” گفت: ”برای آنکه جامعه بين‌المللی معتبر باشد باید اکنون قطعنامه‌ای را تصویب كند كه ایران را برای سرپيچی‌اش مسئوول بداند.“ وی افزود: ”ایران اکنون می‌تواند شاهد باشد كه مسیری كه كره شمالی برگزیده به پرستيژ بیشتر رفاه بیشتر يا امنیت بیشتر منجر نمی‌شود بلکه برعکس آن خواهد بود.“ در خبرها همچنین ذکر شده است که دولت روسیه و چین همچنان مخالفت ها و نگرانی های خود را در زمینه اعمال تحریم بر ضد ایران اعلام داشته اند.
حزب تودة ایران همان طور که بارها در ماه های اخیر اعلام داشته است اعتقاد عمیق دارد که حق بهره وری صلح آمیز از انرژی هسته یی حق غیر قابل انکار هر کشور مستقلی است و نیازمند تأیید این یا آن کشور نیست. ما همچنین اشاره کرده ایم که سیاست های تنش زای امپریالیسم در منطقه و توجه آن به مسأله برنامه هسته یی ایران بخشی از سیاست های وسیع تر دیگری به منظور اعمال هژمونی امپریالیسم در منطقه خاورمیانه است. ما همچنان معتقدیم که خاورمیانه در سال های اخیر شاهد نتایج دردناک سیاست های فاجعه بار جنگ و ماجراجویی سیاسی-نظامی امپریالیسم، خصوصاً امپریالیسم آمریکا بوده است که تکرار آن در ایران چیزی جز یک فاجعه دهشتناک نخواهد بود. حزب ما بر خلاف نظری که شماری از نیروهای ”اپوزیسیون“ ایرانی اعلام می دارند و کشورهای خارجی را به تحریم و دخالت در مسایل ایران تشویق می کنند، معتقد است که هرگونه تحریم و اقدامی بر ضد ایران به شدت به ضرر منافع ملی میهن ما و در وهله نخست به ضرر منافع مردم عادی و زحمتکشان است.
ما همچنان اعتقاد داریم که سیاست های ماجراجویانه سران رژیم، در این رابطه، به قصد بهره وری سیاسی از آنها در منطقه و همچنین در تحولات بغرنج کنونی کشور است، و در انتها به ضرر منافع ملی ایران است و باید با قاطعیت با آنها مبارزه کرد. راه حل نجات منطقه از تشدید تشنج و درگیری های بیشتر اعمال تحریم بر ضد ایران نیست. باید با به رسمیت شناختن حق ایران در بهره وری صلح آمیز از انرژی هسته یی از طریق دخیل کردن سازمان های بین المللی ناظر به سمت حل و فصل مسایل دشوار و بغرنج کنونی حرکت کرد.

 

منبع : نامه مردم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics