نویدنو:02/08/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

3ميليون و 355 هزار كودك در صنعت روسپيگري جهان

گزارش انجمن حمايت از حقوق كودكان

فقر تورم و نيروهاي افسارگسيخته بازار، فقدان سياست‌هاي رفاهي و حمايتي تعادل در مناسبات كودكان و خانواده‌ها را به هم زده به شكل‌گيري و تداوم روابط آزاردهنده اقتصادي و استثماري بين كودكان و خانواده‌ها‌ي ناتوان شده و سودجويان بازار و پرتاب شدن كودكان در روابط اقتصادي و بهره‌كشانه بازار منجر مي‌شود كه نتيجه آن رها شدن ميليون‌ها كودك به خيابان‌ها و روي آوردن آنها به اشكال مختلف كار و بردگي است. بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد در جهان در حال حاضر 352 ميليون كودك مشغول به كار هستند؛ 246 ميليون كودك كارگر، 175 ميليون در شكل‌هاي كار اجباري و خطرناك و استثماري به كار گماشته مي‌شوند. 4/8 ميليون كودك به بردگي گرفته مي‌شوند و بررسي‌هاي ديگر حاكي از وجود 135 ميليون كودك خياباني در جهان است.

يكي ديگر از ابعاد منفي جهاني شدن كه به ويژه با شكل‌گيري سرمايه‌داري اطلاعاتي و جامعه شبكه جهاني با توسعه فناوري‌هاي نوين اطلاعات و ارتباطات گسترش يافته است شبكه‌هاي فاسد اقتصاد جنايي است. گسترش مهاجرت‌هاي بين‌المللي در اثر تشديد فقر و منازعات نظامي در كشورهاي فقير و كالايي شدن بدن زنان و كودكان و صنعتي شدن تجارت و توريسم جنسي و شبكه‌هاي منحط هرزه‌نگاري در مقياس ملي، منطقه‌يي و بين‌المللي با مكانيسم‌هاي تجاوز، خشونت و قاچاق زنان و كودكان از كشورها و مناطق فقير اروپاي شرقي، آسياي جنوب شرقي و امريكاي لاتين و انتقال آنها به «مناطق داغ» مادرشهرهاي كشورهاي مركز بخش عمده‌يي از مازاد اقتصاد سرمايه‌داري كازينويي را تشكيل مي‌دهند. جهاني شدن سرمايه‌داري امروز به «كالايي شدن» بي‌مانند وجودهاي بشري در تاريخ نياز دارد.

طي سي سال دگرگوني بسيار فاجعه‌بار، تجارت جنسي به صنعتي شدن، مبتذل شدن و انتشار پرحجم آن در مقياس جهاني انجاميده است. اين صنعتي شدن همزمان قانوني و غيرقانوني كه ميلياردها دلار درآمد به بار مي‌آورد بازار مبادله سكس را رونق داده كه در آن ميليون‌ها زن و كودك به كالاهايي با مشخصه سكس تبديل شده‌اند. اين بازار توسعه‌يافته پرحجم روسپيگري (مخصوصاً در نتيجه حضور نظاميان درگير جنگ يا اشغال سرزمين‌ها به ويژه در كشورهاي تازه صنعتي شده از توسعه بي‌سابقه صنعت توريسم، پيشرفت و عادي‌سازي هرزه‌نگاري، بين‌المللي شدن ازدواج‌هاي هدايت شده در فضاي سايبر و غير از آن و همچنين نيازهاي انباشت سرمايه به وجود آمده است.
امروزه اين صنعت كه در يك بازار جهاني گسترش يافته و همزمان سطح محلي و سطح منطقه‌يي را يكپارچه مي‌سازد به نيروي اقتصادي افسارگسيخته تبديل شده است. روسپيگري و صنعت‌هاي جنسي مرتبط با آن- ميكده‌ها، باشگاه‌هاي رقص، روسپي‌خانه‌ها، سالن‌هاي ماساژ، مزون‌هاي توليد هرزه‌نگاري و...- روي اقتصاد زيرزميني پرحجم تكيه مي‌كنند توسط پااندازهاي مرتبط با جنايت سازمان‌يافته كنترل مي‌شود و به نيروهاي نظم فاسد سود مي‌رساند. زنجيره‌هاي هتل‌داران بين‌المللي، شركت‌هاي هوايي و صنعت توريسم وسيعاً از صنعت تجارت جنسي سود مي‌برند و به دولت‌ها نيز از اين بابت سود مي‌رسانند.

يك ميليون كودك هر سال وارد صنعت تجارت جنسي مي‌شوند

واقعيت اين است كه روسپيگري به استراتژي توسعه برخي از كشورها تبديل شده است زير فشار استرداد وام، بسياري از دولت‌هاي آسيا، امريكاي لاتين و آفريقا از جانب سازمان‌هاي بين‌المللي چون «صندوق بين‌المللي پول» و بانك جهاني به توسعه صنعت توريسم و تفريحي تشويق شده‌اند. در هر يك از اين موارد پيشرفت اين بخش‌ها به جهش صنعت توريسم جنسي ميدان داده است.
در سال 1998 سازمان بين‌المللي كار برآورد كرد بين 2 تا 14 درصد مجموع فعاليت‌هاي اقتصادي تايلند، اندونزي، مالزي و فيليپين را اين صنعت تشكيل مي‌دهد.

تمام اقتصاد سياسي روسپيگري و معامله زنان و كودكان را بايد بر پايه تحليل نابرابري‌هاي ساختاري اقتصاد جهاني، توسعه نابرابر و سلسله‌مراتبي بودن مناسبات كشورهاي مركز و كشورهاي پيراموني تحليل كرد. در اين اقتصاد سياسي، پيكرهاي زنان و كودكان كشورهاي حاشيه و جنوب، كالاهايي به مثابه ثروت و خدماتند. طبق برآورد يونيسف يك ميليون كودك هر سال وارد صنعت تجارت جنسي مي‌شوند. صنعت روسپيگري كودكان از 400 هزار كودك در هند، 75 هزار كودك در فيليپين، 800 هزار كودك در تايلند، 100 هزار كودك در تايوان، 200 هزار كودك در نپال، 100 تا 300 هزار كودك در ايالات متحده امريكا و نيز 500 هزار كودك در امريكاي لاتين بهره‌برداري مي‌كند. برآورد شده در چين بين 200 هزار تا 500 هزار كودك روسپي وجود دارد و در برزيل برآوردها بين 500 هزار تا 2 ميليون در نوسان است. سي درصد از روسپي‌هاي كامبوج كمتر از 17 سال سن دارند. طبق برآورد‌هاي انجام شده طي يك سال يك كودك روسپي خدمات جنسي‌اش را به دو هزار نفر مي‌فروشد. متاسفانه برخي آمار ارائه شده در مطبوعات حاكي از اين است كه كشور ما نيز در معرض تهديد شبكه‌هاي قاچاق كودكان و زنان به كشورهاي حوزه خليج فارس قرار دارد. در آغاز دهه پنجاه صنعت هرزه‌نگاري ابداع شد و رو به گسترش نهاد.

در ايالات متحده امريكا محل فيلمبرداري ويدئويي هرزه‌نگاري يك بازار 5 ميليارد دلاري در سال را در ختيار دارد. هرزه‌نگاري كودكانه يا تقريباً كودكانه روي اينترنت 4/48 درصد همه انتقال‌هاي راه دور پايگاه‌هاي تجاري براي بالغ‌ها را تشكيل مي‌دهد. اين هرزه‌نگاري از كودكان نوباوه تا سه ساله استفاده مي‌كند. هرزه‌نگاري در حقيقت، روسپي‌سازي پندارهاي جنس مذكر است. اين هرزه‌نگاري، زنان را نوبالغ و كودكان را از حيث جنسي بالغ نشان مي‌دهد.

اين فوران صنعت توريسم جنسي با جنگ‌ها و حضور نظامي كشورهاي مركز در حاشيه‌ها ارتباط تنگاتنگي دارد. چنان كه صنعت پرحجم روسپيگري در جنوب شرقي آسيا به علت جنگ ويتنام، توقف نظاميان در ويتنام، تايلند و فيليپين پيشرفت زيادي كرد. امروزه نيز طبق برآوردها بالغ بر 18 هزار روسپي جوان در خدمت 42 هزار نظامي ايالات متحده كه در كره جنوبي مستقرند قرار دارند. واقعيت‌هاي مذكور نشان مي‌دهد ايجاد پايگاه‌هاي نظامي كشورهاي مركز در كشورهاي پيراموني به استثمار جنسي و ايجاد پايگاه‌هاي تجارت جنسي در كشورهاي حاشيه منجر مي‌شود.

بوفالو 350 دلار، هر كودك 12 تا 45 دلار

قاچاق و تجارت انسان نيز به عنوان يكي از اشكال نوين برده‌داري در هزاره سوم در مناسبات اقتصادي كه در آن انسان به عنوان كالايي قابل مبادله مورد استثمار قرار مي‌گيرد همچنان وجود دارد. سالانه بين 600 تا 800 هزار انسان مورد تجارت قرار مي‌گيرند كه از اين مقدار 80 درصد زن هستند و 50 درصد از آنان را هم كودكان دختر تشكيل مي‌دهند. (به نقل از سايت كودكان مقدمند 26/1/86) در مناسبات كالايي شده و مبتني بر سلطه و استثمار، انسان‌ها از جمله فقرا، زنان و كودكان بيشتر، ارزان‌تر و راحت‌تر از همه مبادله و استثمار مي‌شوند.
به عنوان نمونه بنا به گزارش رويترز قاچاقچيان در هند كودكان را با قيمتي پايين‌تر از حيوانات خريد و فروش مي‌كنند. (بوفالو بيش از 350 دلار و هر كودك 12 تا 45 دلار) كارشناسان تخمين زده‌اند 40 تا 50 درصد قربانيان قاچاق انسان را در هند كودكان تشكيل مي‌دهند و از اين ميان كودكان بيشتر در كارهاي كشاورزي، خانه‌داري، صنعت فرش يا تبليغات جنسي استفاده مي‌شوند. (به نقل از سايت كودكان مقدمند 17/1/86) همچنين براساس گزارش سازمان جهاني كار (
ILO) در سال 2000، 8/1 ميليون كودك براي فحشا و هرزه‌نگاري مورد استثمار قرار گرفته‌اند و 2/1 ميليون كودك هم قرباني قاچاق انسان شده‌اند. (به نقل از گزارش كارشناس مستقل سازمان ملل در زمينه خشونت عليه كودكان)
بيشترين ميزان قاچاق از مسير ايران به افغانستان، پاكستان و امارات متحده عربي است. در قاچاق دختران و زنان، قاچاقچيان در استان‌هاي شرقي كشور دختران خانواده‌هاي بي‌بضاعت را خواستگاري كرده، پس از عقد به خانه‌هاي فساد و شهرهايي مانند كويته، كراچي و... مي‌فرستند. دختراني كه به امارات متحده قاچاق مي‌شوند بين 10 تا 16 سال سن دارند. (به نقل از ايرنا 30/11/85)

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics