خانه - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها - تماس وهمکاری - ویژه نامه               

بیانیه های همبستگی احزاب کمونیستی وکارگری با مردم لبنان

نویدنو:02/5/1385

بیانیه های همبستگی احزاب کمونیستی وکارگری با مردم لبنان

 

حزب توده ایران تجاوز نظامی اسرائیل به لبنان را محکوم می کند

حمله نظامی همه جانبه ارتش اسرائیل به خاک لبنان، که از روز 21 تیرماه آغاز شده است، اوضاع خاورمیانه را به شدت متشنج ساخته و احتمال نگران کننده گسترش درگیری به دیگر کشورهای منطقه را تشدید کرده است.

اسرائیل در سناریویی شبیه به حمله اخیر آن به نوار غزه، به بهانه حمله نیروهای وابسته به «حزب الله لبنان» به یک ایستگاه مرزی و دستگیری دو سرباز اسرائیلی حمله همه جانبه هوایی و دریایی یی را به تمام خاک لبنان آغاز کرده است.
اخبار گوناگون روزهای اخیر روشن می کند که هدف عمده این حملات توجیه ناپذیر که در شرایط سکوت و بی عملی تائید آمیز محافل بین المللی صورت می گیرد، نابودی زیربنای اقتصادی – اجتماعی لبنان است. حمله به باندهای پرواز فرودگاه بیروت، نیروگاه های برق، جاده ها، پل های مواصلاتی در چارچوب برنامه یی صورت می گیرد که نخست وزیر اسرائیل آن را به عقب برگرداندن لبنان به «بیست سال قبل»، یعنی دوره ای که لبنان در چنگال جنگ داخلی ویران شده بود، اعلام کرده است.

به گزارش رسانه های خبری 97 درصد قربانیان حملات اسرائیل به لبنان غیر نظامیان و به ویژه زنان و کودکان هستند.
افزون بر این نشانه های نگران کننده جدی در رابطه با ادامه و گسترش درگیری ها وجود دارد.
خبر تلاش دولت های غربی برای تخلیه شهروندان شان از لبنان، از جمله ارسال دو کشتی هواپیما بر انگلیسی به آب های ساحلی لبنان نشانگر احتمال تشدید و گسترش بحران کنونی است.

سران دولت اسرائیل برای توجیه اقدام تجاوزگرانه خود، که نقض خشن منشور سازمان ملل و قوانین جهانی است، تلاش می کنند که ریشه های این درگیری ها را به جمهوری اسلامی ایران و سوریه نسبت دهند. اسرائیل اخیراٌ مدعی شده است که موشک های مورد استفاده «حزب الله» ساخت ایران و یا سوریه است.
در همین راستا موضع گیری رهبران ایالات متحده و اتحادیه اروپا، خصوصاً دولت بلر در مقصر دانستن ایران و سوریه در تحولات اخیر به عوض محکوم کردن حملات ضد انسانی نیروهای نظامی اسرائیل بر ضد مردم عادی لبنان و بمباران نوار غزه را نمی توان اتفاقی قلمداد کرد.

در شرایط کنونی منطقه و ادامه ترور و درگیری های نظامی در عراق و افغانستان و اوج گیری دوباره جنگ تبلیغاتی میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران در رابطه با سیاست انرژی هسته ای ایران، نیرو های سیاسی ترقی خواه و دموکراتیک ایران نمی توانند نسبت به ادامه خونریزی ها در نوار غزه و لبنان و خطر گسترش آن به دیگر کشورهای منطقه بی تفاوت باشند.
به باور حزب توده ایران حمله توجیه ناپذیر اسرائیل به لبنان در ادامه اشغال مجدد نوار غزه و تحمیل تخریب و کشتاردر این مناطق، به دور جدیدی از جنگ و خشونت را در خاورمیانه دامن زده است که زمینه ی حل مسالمت آمیز و صلح آمیز مسائل و معضلات منطقه را مسدود می کند.
ما ضمن ابراز همبستگی با مردم و نیروهای ترقی خواه فلسطین و لبنان به طور جدی خواهان اتخاذ راه حل های مبتنی بر گفتگو و بر پایه کنوانسیون های بین المللی برای مشکلات و اختلاف نظرهای موجود بین کشورهای منطقه هستیم.

حزب توده ایران همزبان با تمامی نیرو های صلح دوست و ترقی خواه جهان همراه با محکوم کردن اقدامات تجاوز گرانه هفته های اخیر اسرائیل خواستار قطع فوری حملات این کشور به لبنان و نوار غزه است.
ما مخالفت خود را با هرگونه راه حل نظامی و مبتنی بر فشار اقتصادی برای درگیری ها و مشکلات منطقه اعلام می داریم.
ما سازمان ملل را فرا می خوانیم که بر پایه مفاد اصلی منشور خود وقطعنامه های متعدد دو دهه اخیر در رابطه با مسئله خاورمیانه و الزام دولت اسرائیل به گردن نهادن تعهدات خود در قبال این مجمع جهانی، امکان پیدا کردن یک راه حل نهایی صلح آمیز و عادلانه را فراهم کنند.

کمیته مرکزی حزب توده ایران
24 تیرماه 1385

 

 

 بیانیه حزب مردم فلسطین [حزب کمونیست فلسطین]

 

دوستان و رفقاي گرامي، مقامات اشغالگر اسرائیل با حمله به اراضي ما در غزه، تجاوز جدیدي را علیه مردم ما آغاز کرده اند. این حمله که بر سرزمین هاي فلسطیني در غزه متمرکز است، موجب ویراني کامل زیر ساخت ما، شامل پل ها، بخصوص ایستگاه هاي برق شده است. اسرائیل بخش هاي دیگري از سرزمین ما را اشغال کرده و بسیاري از مردم ما، منجمله غیر نظامیان را ترور کرده است.

 

این تجاوز جدید، بخشي از طرح اسرائیل براي سرنگون کردن تشکیلات ملي فلسطین و نهادهاي قانوني آن است. ارتش اسرائیل 9 تن از وزیران ما و بیش از 25 نفر از شوراي قانونگذاري « پارلمان» ما را دستگیر کرده است.

 

این برخورد، حقوق بین الملل و همه ابزار مشروعیت بین المللي را نقض مي کند.

 

از شما مي خواهیم با تقاضاي آزادي فوري وزرا و اعضاء شوراي قانونگذاري ما و همچنین خواست ارسال ناظران بین المللي براي حمایت از مردم ما، همبستگي خود را با مردم ما و مبارزات برحق آنها نشان دهید.

 

ارادتمند

دفتر بین الملل حزب مردم فلسطین

هماهنگ کننده، آسم عبدالهادي

 

http://solidnet.org/cgi-bin/agent?news/084palestinepp30jun06.doc

 

 یکي از چند بیانیه حزب کمونیست ایالات متحده  آمریکا پیرامون بحران اخیر در فلسطین

 

حزب کمونیست ایالات متحده آمریکا، قویاً اقدامات تجاوزکارانه اخیر دولت اسرائیل علیه مردم فلسطین را محکوم مي کند. طي ده روز گذشته، ارتش اسرائیل دست به یک سري حملات علیه زیرساخت غیرنظامي، شامل پل ها، تاسیسات آبرساني و تنها نیروگاه برق غزه زده است. همراه با ادامه جلوگیري از کمک هاي نوع دوستانه، فلسطین با یک بحران بشر دوستانه روبروست.

 

اسرائیل اعضاء رهبري حماس، حزب حاکم فلسطین، منجمله 9 عضو کابینه، 20 عضو پارلمان و دهها نفر دیگر را ربوده است. هواپیماهاي اسرائیلي ساختمان وزارت کشور فلسطین را بمباران کرده و به آتش کشیدن، و دفاتر اسماعیل هانیه، نخست وزیر فلسطین را مورد حمله موشکي قرار دادند. این اقدامات انکار کامل اراده دموکراتیک مردم فلسطین و برخلاف تصمیمات سازمان ملل و حقوق بین الملل هستند.

 

تانک هاي اسرائیلي آماده حمله همه جانبه به غزه هستند.

 

دولت اولمرت در اسرائیل این اقدامات تجازکارانه و غیرقانوني را بعنوان تلاشي براي پس گرفتن یک سرباز نیروي دفاعي اسرائیل که اوائل هفته گذشته بوسیله گروه کوچکي از مبارزان فلسطیني به اسارت گرفته شد، توجیه مي کند. ظاهراً، اقدامات تجاوزکارنه اسرائیل، که منتظر بهانه اي براي سرنگون کردن دولت حماس بود، رویدادها را از یک راه حل مسالمت آمیز دورتر کرده است.

 

در حالیکه مصر و چند کشور اروپایي سعي به مداخله دیپلوماتیک داشتند، جت هاي اسرائیلي روز سه شنبه در حریم فضایي سوریه و برفراز محل سکونت رییس جمهور سوریه- او در ساختمان حضور داشت- پرواز کردند. نیروهاي زمیني سوریه بسوي هواپیماهلاي اسرائیلي آتش گشودند. بي اعنتایي کامل اسرائیل به حقوق بین املل و حاکمیت ملي، صلح و ثبات کل منطقه را تهدید مي کند.

 

این تجاوز قانون شکنانه بدون حمایت دولت بوش و کمک نظامي مستمر آمریکا به اسرائیل ممکن نمي بود. تشدید درگیريهاي  از طرف اسرائیل در هفته گذشته، متعاقب یک ماه خونبار حمله به غزه، شامل چندین ترور فرا- قانوني فلسطیني ها و حملات موشکي که منجر به کشته شدن بیش از 20 غیرنظامي شد، صورت گرفت. تنها راه حل واقعي براي چرخه خشونت و بحران انساني، عقب نشیني فوري و بدون قید و شرط نیروي هاي اسرادیلي به مرزهاي 1967، استقلال و حاکمیت کامل فلسطین با بیت المقدس شرقي پایتخت آن و حل مشکل پناهندگان براساس قطعنامه هايمربوطه است. تنها به رسمیت شناختن متقابل اسرائیل و فلسطین بعنوان دو دولت مستقل و برابر مي تواند به این فاجعه پایان دهد. در هفته هاي اخیر، رهبران حماس و الفتح پیشنهاد جدیدي را در فلسطین مورد بحث قرار داده اند. این پیشنهاد تحت عنوان«سند آشتي ملي زندانیان»، از جانب زندانیان قلسطیني در زندان هاي اسرائیل تهیه شده بود، و خواهان محدود کردن مقاومت فلسطین به سرزمین هاي اشغل شده در سال 1967، و تشکیل یک ائتلاف متحد فلسطین در درون سازمان آزادیبخش فلسطین مي شد. گرچه این پیشنهاد به همه موضوعات مهم اشغال نپرداخت، اما گام مهمي به سوي پایان دادن حملات گروه هاي فلسطیني به غیرنظامیان است و در روز 27 ژوئن از طرف حماس و الفتح تایید شد. درپي تصویب سند زندانیان، دور جدید تحریکات بوضوح در پي از مسیر خارج کردن روند صلح است.

 

ما از همه طرف ها مي خواهیم دست از تشدید برداشته و به سمت حل بحران جاري از طریق مذاکره حرکت کنند. ما از همه صلحدوستان ایالات متحده مي خواهیم به تظاهرات این هفته علیه تجاوز اسرائیل و علیه کمک ایالات متحده و حمایت سرمایه بزرگ از ادامه اشغال در سالحل غربي و غزه بپیوندند. ما، همراه با دیگر گروه ها، از همه انسان هاي با وجدان مي خواهیم جهت فشار به اسرائیل براي پایان دادن به تجاوز به غزه، با نمایندگان خود در کنگره و کاخ سفید تماس بگیرند. ما همچنین خواهان خروج نیروهاي آمریکایي از عراق، که حضور آنها موجب افزایش تنش در کل خارمیانه و جسارت دولت اسرائیل شده است،  هستیم. ما، همه حملات علیه غیرنظامیان، فلسطیني یا اسرائیلي را محکوم مي کنیم. ما، بویژه دولت اسرائیل، که شرایط زندگي در ساحل غربي و غزه را کنترل کرده و بطور مستمر توانایي عمل دولت مشروع و انتخابي فلسطین را محدود مي کند، را محکوم مي کنیم. اسرائیل در صدد است شرایط خود را بطور یکجانبه تحمیل کرده و از مذاکره خودداري کند. بر چنین شالوده اي، هیچ راه حلي براي صلح و امنیت نمي تواند وجود داشته باشد.

 

هئیت ملي حزب کمونیست ایالات متحده آمریکا (3 ژوئیه 2006)

 

http://www.solidnet.org/cgi-bin/agent?news/053usa5jul06.doc

 

 

یکي از چند بیانیه حزب کمونیست یونان

 

روز 26 ژوئیه، دبیرکل کمیته مرکزي حزب کمونیست یونان، آلکا پاپاریگا، در راس یک هیات حزبي، شامل دیمیتریس کوتسومباس، عضو دفتر سیاسي و الني میرودي، روزنامه نگار نشریه روزانه ریزوسپاستیس و رفیق روزنامه نگار یوآلینت الیاس، از لبنان دیدار خواهد کرد، و «جنایات اسرائیل را قویاً محکوم و حمایت حزب  از مبارزه عادلانه مردم لبنان و فلسطین» را ابراز خواهد نمود.

 

هیات نمایندگي، با حزب کمونیست لبنان و حالند هانداتا، دبیر کل آن ملاقات و پیرامون اوضاع کنوني لبنان و برداشتن گام هاي مشخص براي کمک به مردم لبنان گفتگو خواهد کرد.

 

همچنین، هیاتي از حزب کمونیست یونان و سازمان حوانان کمونیست یونان و کادرها و فعالین جنبش اجتماعي و دولت هاي محلي، روز 20 ژوئیه جهت ابراز همبستگي تمام کمونیست هاي یونان با مردم فلسطین و جمعیت منطقه، عازم فلسطین شد.

 

اعضاء این هیات عبارتند از:

پافیلیس تاناسیس، عضو کمیته مرکزي، عضو پارلمان اورپا از حزب کمونیست یونان، و دبیرکل شوراي جهاني صلح.

امپنتاتوس استلوسیس، شهردار نیکتا.

باکالیس ونگلیس، رییس اتحادیه کارگران ساختماني آتن، کادر جبهه سراسري کارگران مبارز و نامزد شوراي آتن- پیرائوس.

کاتسیوتیس کریستوس، رییس اتحادیه کارگران هتل آتن، کادر جبهه سراسري کارگران مبارز و نامزد شهرداري در شهر آگ-دیمیتریوس.

زارگیانوپویلو سوتیریس، کادر جبهه سراسري کارگران مبارز، دبیرکل مرکز کارگري شهر تسالونیکا.

اسکالومپاکا کریستینا، عضو کمیته اجرایي فدراسیون زنان یونان.

پاناگیس گیرگوس، عضو کمیته مرکزي سازمان جوانان کمونیست یونان.

 

این ابتکارات بخصوص در حال حاضر که دولت اسرائیل، با پشتیباني امپریالیست هاي آمریکا و اتحادیه اروپا،  بنحو خطرناکي با حمله به مردم فلسطین و لبنان تجاوزگري خود را تشدید کرده و کشورهاي دیگر منطقه را هدف قرار داده است، بسیار مهم اند.

 

حزب کمونیست یونان، همه مردم یونان را فرامي خواند:

خواهان پایان فوري به تجاوز اسرائیل در نوار غزه، خروج فوري نیروهاي اسرائیلي از سرزمین هاي فلسطیني، و توقف فوري حملات علیه لبنان شوند.

سیاست حزب دموکراسي نو و جنبش پان هلنیک و سیاست « فاصله گرفتن برابر» را محکوم کنند.

 

فلسطیني ها حق دارند، مستقل، در حکومت آزادي که پایتخت آن بیت المقدس شرقي است، زندگي کنند.

 

 

http://www.solidnet.org/cgi-bin/agent?news/002kke21jul06.doc

 

 یکي از چند  بیانیه فدراسیون جهاني جوانان دموکرات

 

به شوراي عمومي، شوراي هماهنگي و کمیسیون حسابرسي فدراسیون جهاني جوانان دموکرات،

به مسئولین منطقه اي فدراسیون جهاني جوانان دموکرات،

به همه سازمان هاي عضو و دوست فدراسیون جهاني جوانان دموکرات،

 

دوستان و رفقاي گرامي،

 

 از مقر فدراسیون جهاني جوانان دموکرات در بوداپست، مجارستان درود بسیار برشما!

 

فدراسیون جهاني جوانان دمکرات خشم، اعتراض بسیار و نگراني عمیق خود را نسبت به حملات اسرائیل به لبنان و فلسطین که در روزهاي گذشته موجب کشته و زخمي شدن صدها نفر از مردم لبنان و فلسطین شده است، ابراز مي دارد.

 

ما از همه سازمان هاي عضو و دوست در سطح ملي، منطقه اي و بین امللي دعوت مي کنیم در برابر سفارتخانه هاي اسرائیل و آمریکا دست به اقدامات اعتراضي بزنند. در مورد کشورهایي که این سفارتخانه ها وجود ندارند، اقدامات اعتراضي مي توانند در برابر دفاتر سازمان ملل سازمان داده شوند.

 

اعتراضات این «روز اقدام مشترک» در روز پنجشنبه 27 ژوئیه 2006 برگزار خواهند شد. هدف اصلي برگزاري روز اقدام مشترک این است که همه فعالیت ها در یکروز برگزار شده، بیانیه فدراسیون جهاني جوانان دموکرات به نمایندگان اسرائیل و ایالات متحده تحویل شده و همبستگي خود را با امر مبارزه جوانان و مردم لبنان و فلسطین نشان دهیم.

 

همراه با این پیام بیانیه فدراسیون جهاني جوانان دموکرات پیرامون اوضاع خاورمیانه، جهت پخش بین جوانا نکشور شما و تحویل به سفارتخانه هاي اسرائیل و آمریکا در کشورتان، ارسال مي شود.

 

درروزهاي آینده، اطلاعات بیشتري در سایت فدراسیون جهاني جوانان دموکرات در اختیار قرار خواهد گرفت.

 

علاوه بر اینها، از شما مي خواهیم بر اقدامات خود افزوده و همبستگي خود با رفقاي ما، جوانان مناطق و بخش هاي مختلفي که در این مبارزه در گیر هستند را گسترش دهید.

 

دیروز، ما پیامي از اتحادیه دموکراتیک جوانان لبنان، سازمان عضو ما در لبنان دریافت کردیم که آنرا براي شما ارسال مي کنیم.

 

پیام اتحادیه دموکراتیک جوانان لبنان

 

رفقاي گرامي،

 

با درودهاي نظامي از بیروت

 

حمله جنایتکارانه اسرائیل به لبنان وارد هشتمین روز خود شد. تخریب همه زیرساخت کشور هنوز جریان دارد، در حالیکه مانع ورود همه نوع مواد غذایي، دراویي و نیازهاي اولیه مي شوند. ما در حال حاضر در این زمینه ها با کمبود بزرگي روبرو هستیم و اگر اوضاع همینطور پیش برود باید در عرض چند هفته انتظار قحطي داشت. ما حمایت سیاسي مي خواهیم و همانطور که قبلاً گفتیم جهت تهیه اقلام مورد نیاز آوارگان به کمک مالي نیازمندیم.  شمار ه حساب بانکي ما این است:

 

 

Bank Audi

Account No.: 94022202.

Name: Lebanese Democratic Youth Union.

 

همچنین مایلیم از این فرصت استفاده کرده و به اطلاع برسانیم که بنا به تصمیم آخرین نشست شوراي عمومي فدراسیون جهاني جوانان دموکرات، ما یک «ماموریت همبستگي با فلسطین» را سازمان داده ایم که در آغاز سپتامبر عازم فلسطین خواهد شد. اطلاعات بیشتر در اینمورد، بزودي ارسال خواهد شد.

 

با احترام،

از طرف شوراي هماهنگي/ مقر فدراسیون جهاني جوانان دموکرات

میگوئل مادریا

مسئول فدراسیون جهاني جوانان دموکرات

 

http://www.solidnet.org/cgi-bin/agent?news/003wfdy21jul06.doc

بيانيه حزب کمونيست لبنان برای آتش بس فوری

 

در پی ادامه تجاوز اسرائيل عليه لبنان، تماس‌ها و ميانجی‌گری‌های بينالمللی تاکنون تحت تأثير شرايط اسرائيل برای آزادی ۲ سرباز اسرائيلی و عقبنشينی حزبالله از جنوب لبنان بوده است. اين شرايط عملی نبوده و تنها موجب تشديد اوضاع می‌شوند.

نظر حزب کمونيست لبنان پيرامون خروج از بحران به شرح زير است:

 

۱-  آتش بس فوری و توقف عمليات نظامی اسرائيل.

۲-  مشکل زندانی‌ها و بازداشتی‌ها در هر دو طرف بايد از طريق کانال سوم، به شيوهای همهجانبه مورد مذاکره قرار گيرد، زيرا اسرائيل در زندان خود مردم لبنان را در اسارت دارد.

 ۳-  اجرای قطعنامه ١۵۵٩ سازمان ملل، موضوعی است برای گفت و گوی ملی نيروها و نهادهای سياسی لبنان، که بدون دخالت يا ديکتات خارجی، برای مقابله با آن در چارچوب حفظ وحدت ملی و ثبات داخلی، نقشه راه عاقلانه را پيدا کنند.

حزب معتقد است فشار بينالمللی برای آتش بس فوری بهترين شکل همبستگی است که مردم ما می‌توانند برای توقف خونريزی و قتل عام، انتظار داشته باشند.

 

بيروت

۱۷ ژوئيه ۲۰۰۶

***

 

دعوت حزب کمونيست اسرائيل به شرکت در تظاهرات ضدجنگ

 

بس است! به کشتار و ويرانی در لبنان، غزه و اسرائيل پايان دهيد! تظاهراتی عليه دومين جنگ لبنان در روز شنبه ۲۲ ژوئيه از ساعت ۶ و ۳۰ دقيقه بعدازظهر در تل آويو برگزار خواهد شد.

سياست خشن تحميل يک جنگ، که مورد حمايت دولت بوش است، هزينه سنگينی بر اسرائيلی‌ها، لبنانی‌ها و فلسطينی‌ها وارد کرده است. تلاش برای ايجاد يک نظم نوين منطقهای و نقشه‌های حمله به سوريه بدون ترديد به فاجعه‌های جديدی منتهی خواهند شد.

 زمان مقابله با جنايات جنگی و هدف قرار دادن عمدی غيرنظاميان است. زمان آن است که بخواهيم: توپ‌ها را خاموش و مذاکره را آغاز کنيد! راهحل نظامی وجود ندارد. بمباران‌ها نمی‌توانند مانع حمله به جمعيت غيرنظامی اسرائيل بشوند، يا سربازان اسير را به خانواده‌هايشان بازگردانند.

 ما از همه شهروندان اسرائيل، مرد و زن، يهودی و عرب، و از همه انسان‌های باوجدان دعوت می‌کنيم برای حاکم شدن سلامت روان و عليه توهم ديکتات نظامی متحد شوند. بياييد برای يک گزينه ديگر، برای صلح و امنيت بر شالوده خروج نيروی دفاعی اسرائيل از سرزمين‌های اشغالي، برای برچيدن شهرک‌های يهودینشين، برای موافقتنامه صلح بين دولت اسرائيل و دولت فلسطين، و برای احترام به حاکميت همه دولت‌های منطقه، در اين تظاهرات شرکت کنيم.

 

سازمان دهندگان:

يش گوول، حزب کمونيست اسرائيل، جبهه صلح و برابری، ائتلاف زنان برای صلح، جنبش دمکراتيک زنان، ليگ جوانان کمونيست اسرائيل، مرکز اطلاعرسانی گزينه، مبارزان صلح

 

***

 

بيانيه سازمان جوانان کمونيست لهستان

 

جوانان کمونيست لهستان، تجاوز نيروهای اسرائيلی عليه لبنان را محکوم می‌کنند. دولت صهيونيستی ايهود اولمرت (از حزب دست راستی ليکود) عامل اين حمله است. طی چند روز گذشته، بمبارن شديد جنوب لبنان، موجب مرگ انسان‌های بسياری شده است.

 

به گفته سياستمداران اسرائيلی، اين حمله واکنشی به دستگيری دو سرباز اسرائيلی است که اکنون در اسارت رزمندگان حزبالله به سر می‌برند. اين تجاوز، در عمل هماهنگ با آمريکا، که خواهان نابود کردن صلح و بی‌ثبات کردن منطقه خاورميانه است، انجام می‌شود.

تهديد عليه سوريه ثابت می‌کند اسرائيل خواهان صلح نبوده، بلکه در پی تشديد درگيری‌ها است. رهبران اسرائيل و نظاميان آنها خواهان مذاکره يا تلاش برای توافق با حماس که در انتخابات قانونی فلسطين پيروز شده است، نيستند.

موضع دولت آمريکا و اظهارت جورج بوش نشان می‌دهند، دولت آمريکا در صدد به راه انداختن جنگ جديدی در خاورميانه است. جنگی که می‌تواند موجب کشته شدن هزاران و حتا ميليون‌ها نفر بشود. هدف دور آنها ايران است، اما آنها در اين مرحله می‌خواهند لبنان و سوريه را نابود کنند.

اين نوع سياست، از اقدامات واقعی يا تخيلی گروه‌های تروريستی، برای صلح خطرناکتر است. علاوه براين، زمانی که اسرائيل به طور غيررسمی سلاح‌های کشتار جمعی و حق به کار گرفتن آنها را دارد، و حق ايران در استفاده صلح‌آميز از انرژی هستهای انکار می‌شود، اين سؤوال مطرح است که آيا کشورهای خاورميانه واقعاً برابر و حاکم بر سرنوشت خود هستند؟

وطيفه کمونيستی ما، تشکيل يک جبهه دمکراتيک مقاومت در برابر تجاوز امپرياليستی است. سازماندهی اقدامات در همبستگی با مردم ستمديده لبنان و فلسطين و طبقه کارگر اسرائيل، وظيفه ما است.

تنها خروج اسرائيل از سرزمين‌های فلسطيني، برچيدن شهرک‌های يهودینشين و تشکيل دولت مستقل مردم فلسطين می‌تواند صلح و آزادی را در خاورميانه تضمين کند.

 

مرگ بر امپرياليسم!

جنگ را متوقف کنيد!

زنده باد همبستگی سوسياليستی!

 

***

حزب کمونيست برزيل جنگ اسرائيل عليه خلق‌های عرب را محکوم می‌کند

 

در پی کارزار تجاوزی اسرائيل، مردم جهان با نگرانی بسيار شاهد وخامت شديد اوضاع سياسی خاورميانه هستند. هدف اصلی همان است که طی دهه‌ها در سرزمين‌های فلسطينی شاهد آن بوده ايم. تحريکات عليه سوريه، منجمله، تجاوز به مرزهای آن کشور ادامه دارد. اکنون خشم صهيونيستی متوجه لبنان شده است.

براساس آخرين اطلاعات، حملات اسرائيل از چهارشنبه گذشته، موجب کشته شدن دهها نفر شده است. هواپيماهای اسرائيلی نه فقط اهداف نظامی، بلکه مناطق مسکونی را نيز بمباران کرده، موجب ويرانی تأسيسات زيرساختی، مانند فرودگاه بينالمللی بيروت و جاده ارتباطی لبنان با دمشق، پايتخت سوريه شده اند.

اسرائيل يک بار ديگر به حاکميت يک دولت ملی همسايه تجاوز کرده و قوانين بينالمللی را زير پا نهاده است. تجاوز کنونی می‌تواند به يک جنگ تمام عيار عليه کشورهای عربی انجاميده و پیآمدهای جدی برای صلح و امنيت خاورميانه و کل جهان به همراه داشته باشد.

درحالی که تجاوز اسرائيل عليه کشورهای عربی شدت يافته است، نقش آمريکا به عنوان پدرخوانده اسرائيل، که با وتوی قطعنامه سمبليک شورای امنيت سازمان ملل در محکوميت اسرائيل، همدست سياسی و اخلاقی در عمليات جنايتکارانه تروريست‌های صهيونيست شده است، توجه را به خود جلب کرد.

به رغم موضع ايالات متحده، واکنش عليه شدت يافتن تجاوزات، در سراسر جهان استوار بوده است. حزب کمونيست برزيل که در خاورميانه از حاکميت ملی، حق خلق‌ها در تعيين سرنوشت خود و صلح حمايت می‌کند، خشونت فزاينده از طرف اسرائيل را قوياً محکوم می‌کند. حزب کمونيست برزيل از همه مردم برزيل و نيروهای سياسی فعال کشور ما می‌خواهد در همبستگی با کشورهای عرب تحت حمله، دست به بسيج و سازماندهی بزنند.

حزب کمونيست برزيل به اين مناسبت، مراتب تأسف قلبی خود را نسبت به مرگ يک خانواده برزيلی و دو کودک ۲ و ۴ سالهای که تعطيلات خود را در شهر اسريفا در سرزمين آبا و اجدادیشان می‌گذراندند و در بمباران هوايی اسرائيل کشته شدند، ابراز می‌دارد.

 

دبيرخانه کميته مرکزی حزب کمونيست برزيل

سائوپولو، ۱۴ ژوئيه ۲۰۰۶

منبع : تارنگاشت عدابت وصدای مردم

بازگشت به صفحه نخست


Free Web Counters & Statistics