نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

گفتگوهای ایسنا درباره راه اندازی آبشار دوم سانتریفیوژ کشور

نویدنو:07/8/1385

گفتگوهای ایسنا درباره راه اندازی آبشار دوم سانتریفیوژ کشور

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

هم‌زمان با اعلام راه‌اندازي آبشار دوم سانتريفيوژ كشور، پنج عضو دايم شوراي امنيت و آلمان روز پنجشنبه در نشستي در لندن پيش‌نويس قطعنامه‌ي شوراي امنيت درباره‌ ايران را بررسي كردند؛ اين در حالي است كه يك روز پس از آن تهران متن پاسخ به 1+5 را در سازمان ملل به گردش درآورد .

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: طرح مسأله‌ي هسته‌يي ايران در شوراي امنيت تصميمي كاملا سياسي و مبتني بر فشار آمريكا بوده و قطعنامه‌ي پيشنهادي آمريكا در اين زمينه و استناد به فصل 7 منشور سازمان ملل كاملا غيرمشروع، غيرمنطقي و بر خلاف مقررات بين‌المللي بوده است.

علاءالدين بروجردي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تأكيد بر اينكه فعاليتهاي هسته‌يي ايران كاملا صلح‌آميز است، گفت: با توجه به اينكه آژانس انرژي اتمي مرجع قانوني و بين‌المللي براي قضاوت در مورد عملكرد كشورهاست، آقاي البرادعي، دبيركل اين آژانس چندين بار در گزارشات رسمي خود به شوراي حكام و شوراي امنيت بر عدم انحراف عملكرد و يا فعاليتهاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه‌ي هسته‌يي تأكيد و آنها را بر اساس مقررات آژانس دانسته است.

وي اظهار داشت: آنچه تاكنون در پيش نويس قطعنامه اعلام شده كاملا مردود و سياسي است و در تناقض و تعارض آشكار با مقررات بين‌المللي اعم از منشور سازمان ملل، عهدنامه‌ي NPT و مقررات آژانس انرژي هسته‌يي است.

بروجردي توافق بين لاريجاني و سولانا را يك مبناي منطقي براي ادامه‌ي مذاكرات دانست و تصريح كرد: توافق يازده ماده‌اي در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران براي تفاهم با كشورهاي 1+5 است، ولي آنچه كه در حال حاضر در اخبار منتشر شده آن است كه آمريكايي‌ها در تلاشند كه نظر غيرمنطقي خود را تحميل كنند.

وي با تأكيد بر اينكه انتظار اين است كه اروپايي‌ها در مقابل اين اقدام غيرمنطقي آمريكا از خود استقلال رأي نشان دهند، خاطرنشان كرد: اميدواريم كه كشورهاي مستقل عضو شوراي امنيت سازمان ملل به گونه‌اي عمل كنند تا حريم مقررات بين‌المللي و منشور و مقررات آژانس و عهدنامه‌ي NPT محفوظ بماند و در مقابل موضع‌گيري‌هاي سياسي و تحميلي آمريكا از خود استقلال نشان دهند.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به حضور منافقين در پارلمان بلژيك، اين امر را نشان از سياست دوگانه‌ي غربي‌ها دانست و گفت: اين كار در واقع چهره‌ي مخالف اين كشورها با تروريسم را به شدت مخدوش و زير سوال مي‌برد.

بروجردي ادامه داد: همه‌ي كشورهاي اروپايي و حتي آمريكايي‌ها معترفند كه سازمان مجاهدين خلق يك سازمان تروريستي است و تغيير عنوان و نام آن هيچ تأثيري در ماهيت آن سازمان نمي‌گذارد.

وي تصريح كرد: بروز و ظهور اين گروهك تحت عنوان شوراي مقاومت و يا هر عنوان ديگري قرار گرفتن گرگ در لباس ميش است كه كشورهاي اروپايي نمي‌توانند با چنين مسأله‌اي توجيه‌گر حمايت غيرمنطقي از يك گروه تروريستي باشند.

دكتر پيروز مجتهدزاده با اشاره به تهيه پيش‌نويس قطعنامه براي اعمال تحريم‌ها عليه ايران از سوي غرب گفت: بندهاي اين پيش‌نويس، اصل پبش‌نويس و زمينه‌هاي صدور قطعنامه و كشاندن پرونده ايران به شوراي امنيت از طرف 1+5 هم خلاف قانون است.

دكتر پيروز مجتهدزاده، رييس موسسه يوروسيويك لندن در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با ابراز تاسف از نشست اخير 1+5 در خصوص بررسي پيش‌نويس قطعنامه تحريم عليه ايران گفت: كشاندن پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل از طرف 1+5 در درجه اول يك اقدام غيرقانوني بود؛ از طرف ديگر آقاي البرادعي كه مدام اعلام مي‌كند كه ايران هيچ گونه خطاكاري در زمينه بهره‌برداري تسليحاتي از برنامه هسته‌يي خود ندارد، با ارسال پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت خود مرتكب اولين اقدام غير قانوني شده است.

وي ادامه داد: در حالي پيش‌نويس قطعنامه تهيه و آماده ارسال به شوراي امنيت سازمان ملل مي‌شود كه مذاكرات در جريان است و اصل مذاكرات ايران با اتحاديه اروپا و 1+5 پايانش رسما اعلام نشده است.

دكتر مجتهدزاده تصريح كرد: اكنون در فضاي مذاكره هستيم، مذاكراتي كه آمريكا براي آن پيش شرط قرار داد مبني بر اينكه ايران بايد قبل از شروع مذاكرات فعاليت‌هايش را تعليق كند و ايران اين پيش شرط را نپذيرفت، بنابراين اتحاديه اروپا نيز با دودلي و شك مسئله پيش شرط را در حالي پي‌گيري كرد كه برخي مقامات مانند رييس‌جمهور فرانسه اذعان مي‌داشتند كه پيش شرط مانع به نتيجه رسيدن مذاكرات است.

وي با بيان اينكه در فضاي كنوني كه رسما اعلام نشده است كه مذاكرات لاريجاني – سولانا شكست خورده است، چگونه 1+5 مي‌تواند براي صدور قطعنامه عليه ايران مجددا به شوراي امنيت رجوع كند؟ مگر اينكه هدف آن باشد كه فشار را بر ايران بيشتر كند تا پيش شرط را بپذيرد.

رييس موسسه يوروسيويك لندن اظهار داشت: در شرايط كنوني دولت ايران موظف است مستقيما يا از طريق آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي به سازمان ملل متحد اعلام كند كه چگونه مي‌تواند در حالي كه ايران بسته پيشنهادي 1+5 را پذيرفته و اعلام كرده حاضر به مذاكره است حتي در خصوص تعليق و فقط نمي‌تواند پيش شرط را بپذيرد، اين اقدامات را صورت دهد؟

وي با اشاره به مهلت سي روزه‌يي كه در اين پيش‌نويس به ايران داده شده است تا فعاليت‌هايش را تعليق كند،‌گفت: اين فرصت به معناي محكوم كردن ايران نيست، در اين زمان سي روزه فشار بر روي دولت ايران است و از طرف ديگر اين زمان فرصتي است براي 1+5 براي راضي كردن و توافق با ايران براي پذيرفتن پيش شرط و آغاز مذاكرات.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه در گذشته نيز چنين فرصت‌هايي به ايران داده شد كه در نهايت در نتيجه تحولات منطقه به نفع ايران شد، تاكيد كرد:‌ ما بايد توجه داشته باشيم كه اكنون نيز اين فرصت با توجه به تحولات منطقه و به ويژه لبنان و فلسطين، بسيار بوده است و ما نبايد اين فرصت را از دست بدهيم.

وي با بيان اين كه اكنون يك راه‌حل وجود دارد، توضيح داد: مذاكرات لاريجاني – سولانا علي‌رغم اصرار و تاكيد آمريكا به پيش شرط براي آغاز مذ اكرات، بدون اعتنا به پيش شرط صورت گرفت و طرفين به توافق سازنده 11 ماده‌يي رسيدند، تنها چيزي كه اكنون از ما خواسته مي‌شود اين است كه به صورت ظاهري و مصلحت‌آميز اعلام كنيم كه پيش شرط را براي مدت كوتاه مي‌پذيريم، حداقل تا زماني كه توافق‌ها به امضاي طرفين برسد.

وي ادامه داد: ايران اعلام كرده است پيش شرط را نمي‌پذيرد، اين اشتباه نيست ولي در شرايط فعلي، پذيرش مصلحت‌آميز آن هيچ خدشه‌اي به منافع ما وارد نمي‌كندغ چرا كه اين در صورتي است كه توافقي حاصل نشده باشد.

اين كارشناس مسايل بين‌المللي با تاكيد بر اينكه بايد از فرصت‌هاي ايجاد شده استفاده كنيم، اظهار داشت: هر چه اين وضعيت بيشتر به طول بينجامد فرصت بيشتري براي براي 1+5 براي رسيدن به توافق فراهم شده و تمام زمينه‌هاي مساعد مهيا شده براي ما از بين خواهد رفت و حتي چين و روسيه نيز در رديف حاميان غرب و آمريكا قرار خواهند گرفت.

دكتر مجتهدزاده با اشاره به مخالفت روسيه با پيش‌نويس قطعنامه و اعمال تحريم‌ها عليه ايران گفت: اين مخالفت روسيه به عملكرد و آگاهي آن در سطح جهان بر مي‌گردد و ربطي به مستثني شدن ساخت نيروگاه هسته‌يي شماره يك بوشهر كه در اين پيش‌نويس مستثني شده است، ندارد.

وي ادامه داد: روسيه به خوبي مي‌داند كه تحريم نه عليه ايران و نه كره‌ي شمالي كارآمد نخواهد بود، ايران در شرايطي است كه چنين تحريم‌هايي نمي‌تواند تاثير عملي بر توسعه هسته‌يي آن گذاشته آن را به تاخير بيندازد.

رييس موسسه يوروسويك لندن اظهار داشت: روسيه با دانستن اين كه هر اقدامي عليه ايران سخت به ضرر غرب تمام خواهد شد و خطرات جهاني براي آن در پي خواهد داشت به آمريكا گوشزد مي‌كند كه بازي تاكتيكي در اين زمينه نه تنها صحيح نيست بلكه حاصلي براي آن نداشته و نخواهد داشت. اكنون تنها مانع ادامه مذاكرات پيش شرط غير قانوني، غير حقوقي و تحميلي آمريكاست.

وي با اشاره به بندي از اين پيش نويس مبني بر محدود شدن همكاري‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با ايران گفت: اين بند، بندهاي ديگر، اصل پيش‌نويس و زمينه‌هاي تهيه قطعنامه و ارجاع آن به شوراي امنيت سازمان ملل هم خلاف قانون و ماده 4 ان.پي.تي است؛ در شرايط عادي هر كشوري كه عضو ان.پي.تي است مختار است كه از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي به عنوان حق مسلم خود استفاده كند و كشورهاي داراي اين تكنولوژي نيز موظف هستند كه به اين كشورها كمك تكنيكي، فني و علمي كنند و آژانس نيز آن‌ها را حمايت كند.

دكتر مجتهدزاده با اشاره به راه‌اندازي آبشار دوم سانتريفيوژ در كشورمان در هفته اخير گفت: اين اقدام به طرف‌ها مي‌گويد كه ايران دارد از فرصت‌ها استفاده مي‌كند و تكنولوژي هسته‌يي خود را گسترش مي‌دهد و اين براي آن‌ها پيام منفي داشته و آن‌ها را نگران‌تر و حساس‌تر مي‌كند.

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه اگر اين قطعنامه عليه ايران صادر شود بي‌تاثير نخواهد بود، ولي تاثيراتش آن چنان كه آمريكا و اسراييل مدعي‌اند نيست، تصريح كرد: اجراي چنين تحريم‌هايي براي ايران تازگي ندارد آمريكا سال‌هاست كه تحريم‌هايي را عليه ايران اعمال كرده است و ديديم كه برخي از آن‌ها را خودش لغو كرد، لاجرم در اين شرايط صدور هر قطعنامه‌يي و اعمال هر تحريمي عليه ايران ممكن است در توسعه هسته‌يي ايران تاثير بگذارد و آن را كند، كند ولي نمي‌تواند آن را متوقف كند.

وي با اشاره به بي‌نتيجه ماندن اقدامات غرب عليه ايران تا كنون گفت: اين گونه به نظر مي‌رسند كه 1+5 همدلي و توافق لازم را ندارد و آنچه اكنون در ظاهر ديده مي‌شود مصلحتي و براي راضي كردن آمريكاست.

دكتر مجتهدزاده ادامه داد: 1+5 با چند مشكل اصلي روبروست؛ اول بايد راه‌هايي را بيابد كه در جهت خواسته‌هاي آمريكا و اسراييل باشد و از سوي ديگر غير قانوني نباشد، دوم اينكه روسيه و چين اشتياق لازم براي همكاري با 1+5 را ندارند و در نهايت خود اروپا نيز به اين نتيجه رسيده است كه تحريم‌ها كارآمد نخواهد بود و در پشت پرده نيز تلاش مي‌كنند تا آمريكا را وادار كنند كه از لجاجت بر سر مسئله پيش شرط دست بردارد.

رييس موسسه يوروسويك لندن خطاب به مسئولان كشور اظهار داشت: در شرايط كنوني بايد توجه داشته باشيم كه مخاطب ما افكار عمومي دنياست؛ لذا كاملا روشن منظور خود را بيان كنيم كه زماني كه مي‌گوييم تعليق را نمي‌پذيريم منظور اين است كه تعليق به عنوان پيش شرط مذاكرات را نمي‌پذيريم؛ ولي در خصوص اصل تعليق حاضر به مذاكره و گفت‌وگو در طول مذاكرات مي‌باشيم؛ چيزي كه دولت هم بارها آن را اعلام كرده است.

هرميداس باوند گفت: منافع هر يك از كشورهاي 1+5 و استفاده ابزاري از پرونده‌ي هسته‌يي ايران براي اين منظور و هم چنين مستحكم كردن موضع‌شان در قبال آمريكا براي رسيدن به منافع بيشتر دلايل اصلي عدم موفقيت غرب در اقدامات خود عليه ايران بوده است.

دكتر هرميداس باوند، كارشناس مسايل بين‌الملل در گفتگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به نشست اخير كشورهاي 1+5 در خصوص بررسي پيش نويس قطعنامه تحريم عليه ايران گفت: موفقيت 1+5 در تصويب قطعنامه و اعمال تحريم در درجه اول منوط به ايجاد توافق ميان همه اين كشورها مي‌باشد و در مراحل بعدي بستگي به توان كشوري كه هدف اين تحريم‌ها قرار مي‌گيرد و هم چنين ماهيت و حدود تحريم‌ها دارد.

وي با اشاره به مهلت سي روزه كه در اين پيش نويس به ايران براي تعليق كليه فعاليت‌هاي غني سازي اورانيوم داده شده است گفت: اين مهلت سي روزه هم امتيازي است براي ايران و هم فرصتي است براي 1+5 تا رضايت كشورهاي مخالف (چين و روسيه) را براي راي دادن به اين تحريم‌ها به دست بياورند.

هرميداس باوند ادامه داد: اين زمان سي روزه بيانگر اين است كه 1+5 هنوز به توافقي در خصوص اعمال تحريم‌ها عليه ايران نرسيده است و اين زمان را به خود داده تا با جلب رضايت ديگر اعضا و عدم مخالفت پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع شده و تحريم‌ها عليه ايران اعمال شود.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل با اشاره به بندهايي از اين پيش نويس و اينكه حمايت فني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ايران را محدود مي‌سازد اظهار داشت: طبق اساسنامه آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌ايي اين سازمان وظيفه دارد به كشورهايي كه در طلب دستيابي به انرژي صلح آميز هسته‌يي با مقاصد صلح جويانه هستند از نظر انتقال مواد و تجهيزات و .... كمك كند و به عنوان واسطه‌اي ميان اين كشورها و كشورهاي داراي تكنولوژي هسته‌يي عمل كند، لذا نقش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بيشتر نظارت و كنترل صلاحيت و بازرسي بوده است، از طرف ديگر در صورت اعمال تحريم‌ها عليه ايران خود به خود رابطه و همكاري ايران با آژانس محدود خواهد شد.

دكتر هرميداس باوند با اشاره به مخالفت روسيه با پيش نويس قطعنامه عليه ايران و ناكارآمد دانستن تحريم‌ها در حالي كه در اين پيش نويس ساخت رآكتور هسته‌اي شماره يك نيروگاه بوشهر استثنا قرار گرفته است گفت: در خصوص نيروگاه هسته‌اي بوشهر روسيه اعلام كرده است كه اين نيروگاه تحت كنترل و نظارت آن قرار دارد بنابراين ادعاي به كارگيري آن براي مقاصد غير صلح آميز در مورد آن صدق نمي‌كند، از طرف ديگر در گزارشات آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي تاكنون به موردي دال بر خلاف كار بودن ايران اشاره نشده است بنابراين فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران تهديدي براي صلح و امنيت جهان به شمار نمي‌رود، لذا دليلي براي بررسي آن در شوراي امنيت سازمان ملل و جود ندارد. پس تحريم نيز بي‌معنا مي‌شود.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل ادامه داد: موضع‌گيري‌هاي مثبت اخير روسيه به سود ايران به مساله گرجستان نيز مربوط مي‌شود، زماني كه آمريكا از گرجستان حمايت مي‌كند، روسيه نيز به عنوان عكس‌العمل در برابر اين حركت سعي كرده است مخالفت خود را جدي‌تر نشان دهد.

وي با بيان اينكه در اين پيش نويس قطعنامه از شوراي امنيت خواسته شده است تا بر اساس بند هفت منشور ملل متحد بند 41 در خصوص ايران رفتار كند گفت: بند 41 منشور ملل متحد يعني اقداماتي منهاي عمليات نظامي، يعني شوراي امنيت با در نظر گرفتن شرايط زماني و ملاحظات در نظر بگيرد كه چه ترتيباتي را در نظر بگيرد، لذا به نظر مي‌رسد در خصوص ايران با توجه به شرايط اقدام بر اساس بند 42 كه تحريم‌ها شديد‌تر است و حتي شامل عمليات نظامي نيز مي‌شود، لازم و ضروري ديده نشده است.

دكتر هرميداس باوند با اشاره به بي‌نتيجه ماندن مكرر مذاكرات 1+5 و عملي نشدن تصميمات آنها در خصوص ايران اظهار داشت: عدم موفقيت 1+5 باز مي‌گردد به منافع هر يك از اين كشورها و استفاده ابزاري از مساله هسته‌يي ايران در اين راستا و اينكه اين كشورها مي‌خواهند موضع خودشان در قبال آمريكا را مستحكم كنند تا اگر بخواهند در آخرين مرحله با غرب به خصوص آمريكا كنار بيايند منافع بيشتري نصيبشان شود.

وي با اشاره به راه‌اندازي آبشار دوم سانتريفيوژ‌ در ايران ضمن اينكه آن را يك موفقيت براي ايران در راستاي گسترش تكنولوژي هسته‌يي خود عنوان كرد، گفت: آثار و زمينه‌هاي رواني و تبليغاتي اين عمل بر روي افكار عمومي دنيا، به نفع غرب خواهد بود؛ چرا كه اين عمل به نوعي حاكي از عدم همكاري ايران با 1+5 و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.

وي هم چنين تصريح كرد: اين تحريم‌ها اگر اعمال شوند، در صورت جزيي يا كلي اقتصادي يا غير اقتصادي بودن تاثيرات محدود يا شديدي مي‌تواند بر كشور داشته باشد.

سردبير روزنامه رسالت گفت: راه‌اندازي آبشار دوم سانتريفيوژ در ايران حامل پيامي براي غرب است، مبني بر اينكه ما هيچ وقت به عقب بر نمي‌گرديم، نگاه ما روبه جلوست و احتمال اين كه ذره‌اي از مواضع خود در چهارچوب قوانين آژانس كوتاه بياييم، وجود ندارد.

محمد كاظم انبارلويي، سردبير روزنامه‌ي رسالت در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به نشست اخير 1+5 در خصوص بررسي پيش‌نويس قطعنامه‌ي اعمال تحريم عليه ايران گفت: اين پيش‌نويس قطعنامه‌ در حالي تدوين شده است كه محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي رسما اعلام كرده است كه ايران از لحاظ قانوني حق غني‌سازي اورانيوم را دارد و روسيه نيز با تحريم‌ها مخالفت كرده و پيش‌نويس قطعنامه را مورد نظر 1+5 ندانسته و اعلام كرده است، اين قطعنامه با توافقات قبلي 1+5 همخواني ندارد.

وي ادامه داد: اين قطعنامه تحريم آميز و تهديدآميز كه بيشتر با توصيه آمريكا و انگليس تهيه مي‌شود را مي‌توان فريادي بر كاغذ تلقي كرد كه ارزش اجرايي و عملياتي ندارد.

انبارلويي گفت: آنچه ارزش عملياتي دارد ادامه گفت‌وگوها در چهارچوب قوانين بين‌المللي و فارغ از زياده‌خواهي‌هاي آمريكا و انگليس عملي مي‌شود.

وي با اشاره به بندهايي از اين پيش‌نويس قطعنامه ادامه داد: مواد قطعنامه اكنون نيز در حال اجرا است و در واقع قبل از اينكه اين پيش نويس تهيه شود در حال اجرا هستند.

سردبير روزنامه رسالت با اشاره به خبري مبني بر اينكه آمريكا حاضر به گفت‌وگوي مستقيم با كره‌ شمالي شده است، اظهار داشت: اين خبر نشان مي‌دهد كه ‌آمريكا متوجه شده است كه تحريم و تهديدهاي گذشته فايده‌يي نداشته و در جهت اهداف آن‌ها نبوده است؛ بنابراين 1+5 بايد از تجربه كره شمالي درس بگيرد و دست از تهديد و تحريم بردارد و بپذيرد در جامعه جهاني مقرراتي حاكم است كه لزوما آن‌ها تعيين كننده آن نيستندف بلكه براساس حقوق طرفين در سازمان‌هاي بين‌المللي تعريف شده است و بايد به آن‌ها پايبند باشند.

وي با اشاره به تعيين مهلت سي روزه در اين پيش‌نويس براي ايران به منظور توقف فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم اظهار داشت: دليل اين همه اصرار غرب بر تعليق غني‌سازي ايران توقف پيشرفت ماست، حتي براي يك روز اما اين فرصت 30 روزه براي ما مهلت ديگري است براي پيشرفت و طي كردن قله هاي رفيع علم در زمينه‌ تكنولوژي هسته‌يي است.

انبارلويي تصريح كرد: نگاه ما با نگاه غرب متفاوت است، نگاه ما يك حركت رو به رشد معطوف به پيشرفت كشور است ولي نگاه آن‌ها يك حركت متوقف كننده پيشرفت كشور است؛ اين دو با هم جمع نمي‌شوند؛ مگر اين كه هر دو طرف بپذيريم كه حد وسطي از حقوق وجو دارد كه توسط مقررات جهاني تعريف شده است كه بايد به آن پايبند باشيم.

وي ادامه داد: شايد اين فرصت 30 روزه فرصتي به خودشان باشد براي رسيدن به توافق و همچنين همراه شدن بيشتر روسيه و چين با غرب ولي براي ما مهم نيست كه روسيه چين با آن‌ها باشند يا خير ولي اين موضوع در تنظيم مناسبات ما با اين دو كشور در عرصه سياست خارجي كشورمان نقش دارد.

سردبير روزنامه رسالت گفت: ما اكنون در برنامه زمان‌بندي شده هسته‌يي خود به يك مسير غير قابل برگشت رسيده‌ايم.

وي در خصوص دليل مخالفت روسيه با پيش‌نويس قطعنامه و ناكارآمد دانستن تحريم‌ها اظهار داشت: روسيه داراي منافعي در ايران است كه به هر حال نيم نگاهي به آن‌ها دارد، ديدگاه روسيه با ديدگاه آمريكا و اروپايي‌ها نسبت به مسئله هسته‌يي ايران منتفاوت است و همين تفاوت زاويه ديپلماتيك ما را به پرونده هسته‌يي اميدوارانه‌تر مي‌كند ولي ما دل در گرو پيشرفت كشور داشته و به تهديدهاي 1+5 توجهي نمي‌كنيم.

انبارلويي با بيان اين كه نگاه هر يك از كشورهاي 1+5 نسبت به پرونده‌ي هسته‌يي ايران متفاوت است، در خصوص دلايل عدم موفقيت 1+5 در نشست‌هاي خود در خصوص مسئله هسته‌يي ايران گفت: دو عامل اصلي در عدم كاميابي 1+5 موثر بوده است، اول فعاليت خوب و انديشمندانه ديپلماسي ايران و دوم اختلافات منافع هر يك از اين كشورها.

وي با اشاره به راه‌اندازي آبشار دوم سانتريفيوژ در ايران در هفته اخير گفت: اين اقدام حاوي پيامي است براي غرب مبني بر اينكه ما هيچ گاه به عقب‌ برنمي‌گرديم، نگاه ما رو به جلوست و احتمال اين كه ذره‌يي از مواضع خود در چهارچوب قوانين آژانس كوتاه بياييم امكان ندارد.

به گفته‌ي عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي، واقع‌بيني كشورهاي اروپايي و توجه به آثار تحريم عليه ايران و متضرر شدن آنها از اين مسئله، موجب به نتيجه نرسيدن نشست اخير كشورهاي 1 + 5 شد.

حسين سبحاني‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به آثار درازمدت تحريم ايران بر منطقه و منافع كشورهاي غربي و دنياي اسلام، گفت: واقع‌بيني كشورهاي 1 + 5 و تامل در آثار تحريم ايران مانع از آن شده كه آنها بتوانند در خصوص مساله هسته‌يي ايران به راحتي تصميم بگيرند.

وي با بيان اينكه فضا آنگونه كه آمريكايي‌ها فكر مي‌كردند به نفع آنها نيست، تصريح كرد: با توجه به اينكه آمريكا در آستانه‌ي برگزاري انتخابات كنگره‌ي اين كشور است آنها مي‌خواستند با ايجاد فضاي تبليغاتي و تحريم‌هايي عليه ايران فضاي افكار عمومي آمريكا را به نفع جمهوري‌خواهان رقم بزنند.

سبحاني‌نيا با تاكيد بر اينكه برخي نظرسنجي‌ها در ميان افكار عمومي آمريكا نشان از تزلزل جايگاه جمهوري‌خواهان و بوش در ميان افكار عمومي اين كشور دارد، اظهار داشت: به همين جهت آنها قصد داشتند با تحريم ايران در چارچوب بند هفت منشور سازمان ملل حركتي در جهت منافع خود ايجاد كنند، ولي به نظر فضا بين‌المللي دلخواه آمريكايي‌ها آماده نشده است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با بيان اينكه كشورهاي اروپايي، چين و روسيه تحريم عليه ايران را به نفع خود نمي‌دانند، اظهار داشت: آنها به خوبي مي‌دانند كه از تحريم ايران متضرر خواهند شد و اينگونه اقدامات آثار نامطلوبي بر منطقه و انرژي منطقه و روابط تجاري ميان خود و ايران خواهد داشت.

سعيد ابوطالب با اشاره به پيش‌نويس گروه 1+5 براي قطعنامه عليه ايران، گفت: اين پيش‌نويس نشان مي‌دهد كه روشي كه جمهوري اسلامي ايران طي يكي، دو سال اخير اتخاذ كرده، ‌روش كاملا درستي است.

نماينده‌ي مردم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: مسيري كه الان جمهوري اسلامي در حال طي كردن آن است مبني بر غني‌سازي در چارچوب NPT و راه‌اندازي آبشار دوم در چارچوب مقررات و نيز اين پيش‌نويس نشان مي‌دهد كه غرب قدم به قدم در حال عقب‌نشيني است.

وي با بيان اينكه تجربه كره شمالي جلوي چشمان آمريكاست، افزود: اگرچه كره شمالي نتوانست فشار تحريم‌ها را بر خود كم كند و لذا دچار چالشهاي اقتصادي شد، ولي در هر حال توانست مقاومت كرده و آزمايش هسته‌يي خود را انجام دهد.

عضو كميسيون فرهنگي با تأكيد بر اينكه ما مسير كره شمالي را طي نمي‌كنيم و نمي‌خواهيم هم بمب هسته‌يي توليد و يا از انرژي هسته‌اي استفاده نظامي انجام دهيم، ولي تجربه كره شمالي براي جامعه جهاني نشان مي‌دهد كه تحريم و برخورد قهري پاسخگو نيست.

وي در اين راستا مذاكره را راهگشا دانست و ادامه داد: اين پيش‌نويس ره به جايي نمي‌برد و نهايتا ممكن است معطوف به يك نوع تحريمي شود كه قطعا از شرايطي كه ما سالهاست آن را تجربه مي‌كنيم، سخت‌تر و مشكل‌تر نخواهد بود.

به گفته‌ي وي، تهديد به تحريم ايران توسط غرب اكنون تبديل به پيش‌نويس تبديل شده كه بسيار محتاطانه عمل كرده و وعده‌ي تشكيل يك كميته را داده است.

ابوطالب با بيان اينكه نبايد در اين مرحله از تهديد غرب هراس به دل راه دهيم، گفت: اگر بتوانيم آبشارهاي سانتريفوژ را در سطح استفاده صنعتي از اين انرژي راه‌اندازي كنيم، مطمئنا ادبيات غرب از ادبيات كنوني آن متفاوت خواهد شد و حاضر است در راستاي منافع ما مذاكره كند.

يك كارشناس مسايل بين‌الملل گفت: راه‌اندازي دومين آبشار سانتريفيوژي ايران موجب مي‌شود تا كشورهاي دنيا به ويژه كشورهاي 1+5 ما را به عنوان يك واقعيت هسته‌يي بپذيرند.

جهانبخش ايزدي، كارشناس مسايل بين‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به راه‌اندازي دومين آبشار سانتريفيوژي ايران در فضاي حاكم بر مساله‌ي هسته‌يي كشور گفت: اين پيشرفت براي غرب اين مفهوم را دارد كه بايد ايران را به عنوان يك واقعيت هسته‌يي بپذيرند.

وي ادامه داد: راه‌اندازي آبشار دوم غني سازي هزينه‌ي درخواست تعليق را براي ايران و كشورهاي درخواست‌كننده افزايش مي‌دهد.

ايزدي اظهار داشت: با پيشرفت ايران در اين تكنولوژي پذيرفتن تعليق ديگر كاري آسان نخواهد بود.

اين استاد دانشگاه با اشاره به ديپلماسي ايران در اعلام پيشرفت‌هاي فني‌اش در شرايطي كه كشورهاي 1+5 لحن شديدي را عليه ما به كار گرفته‌اند گفت: معتقدم اين رويكرد براي ايران مناسب نيست. اين اقدامات كشورهايي مثل فرانسه و روسيه را كه در همراهي بيشتري با ايران قرار دارند جري‌تر مي‌كند.

وي با اشاره به ضعيف بودن پيش‌نويس قطعنامه‌ي شوراي امنيت عليه ايران گفت: اين مساله معلول داد و ستد‌هايي است كه كشورهاي قدرتمند در شوراي امنيت دارند. روس‌ها به آساني تن به تحريم ايران نمي‌دهند؛ چرا كه فكر مي‌كنند امتيازات بيشتري را مي‌توانند در قبال تحريم ايران از غرب بگيرند.

ايزدي با بيان اين كه نبايد تكيه‌گاه‌مان را بر كشورهاي اروپايي و يا روسيه و چين قرار دهيم افزود: بايد دقت داشت كه هر لحظه مي‌تواند قاعده‌ي بازي به ضرر ايران به هم خورد. اين در حالي است كه هرگونه بازگشت به عقب و تعليق نيز به ضرر ما خواهد بود.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل با اشاره به اظهارات اخير بوش مبني بر كمك ايران و سوريه در حل مساله‌ي عراق در شرايطي كه پيش‌نويس قطعنامه‌ عليه ما را دنبال مي‌كند گفت: اين اقدام آمريكا‌يي‌ها هم در داخل ايران تاثير دارد و هم در فضاي بين‌الملل. آمريكا در كنار فضا‌سازي كه در افكار عمومي جهان عليه ايران صورت مي‌دهد نياز دارد به اين سوال افكار عمومي كه ايران به چه دليل مجازات ‌مي‌شود را پاسخ گويد. آنها حتي نتوانستند براي محكوم كردن ايران به ماده‌ي 39 منشور ملل متحد اشاره كنند و يك‌باره به ماده‌ي 40 اشاره كردند.

ايزدي ادامه داد: از سويي رفتار آمريكا در برابر مردم ايران در مساله‌ي هسته‌يي غير قابل بخشش و ناجوانمردانه است كه نياز دارند به اين شكل دل مردم ما را به دست آورند و يا صفوف آنها را متزلزل كند، در هر حال اين اقدام بوش خاستگاه اخلاقي ندارد.

نايب رييس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: « عاقلانه‌ترين راه براي گروه كشورهاي عضو 1+ 5 مذاكره با ايران است

سيداحمد آوايي، نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌- منطقه خوزستان - توضيح داد: « ايران دائم مي‌گويد با توجه به نصب دوربين‌ها در مراكز اتمي و بازرسي‌هاي مداوم از اين مراكز و نهايت همكاري ايران با بازرسان آژانس انرژي اتمي، كاملا مشهود است كه كشور در مسير فعاليت‌هاي صلح‌آميز حركت مي‌كند و از مسير اين فعاليت‌ها خارج نشده است

وي تصريح كرد: « اطمينان‌سازي بيشتر از اينكه ما ساير كشورهاي دنيا را در برنامه‌هاي غني‌سازي خود شركت دهيم

آوايي عنوان كرد: « كشورمان نبايد كوچكترين قدمي از مسئله غني‌سازي كوتاه آيد و تلعيق فعاليت‌هاي غني‌سازي را بپذيرد

وي خاطرنشان كرد: « اگر بحثي از تحريم ايران پيش آيد، قطعا مجلس، دولت ايران را مكلف به همكاري نكردن با آژانس انرژي اتمي مي‌كند

نايب رييس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت:« طرح مكلف‌سازي دولت به همكاري نكردن با بازرسان آژانس انرژي اتمي در صورت تحريم كشورمان در كميسيون تخصصي تصويب شده و در آينده براي راي به صحن علني مجلس ارائه مي‌شود

وي يادآور شد: « معتقد هستيم عاقلانه‌ترين راه براي كشورهاي عضو گروه 1+5 مذاكره با ايران است و راهي جز اين براي اين كشورها وجود ندارد

عشرت شايق تصريح كرد: اظهارات مقامات اروپايي در مورد نحوه‌ي برخورد با فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورمان نشان مي‌دهد كه اين كشورها اعتقادي به كارآمد بودن تحريم اقتصادي ايران نداشته و آن را سياستي از پيش باخته براي خود مي‌دانند.

نماينده‌ي مردم تبريز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: وابستگي كشورهاي صنعتي به نفت ايران بيش از وابستگي كشورمان به درآمدهاي ناشي از صادرات نفت است و نتيجه‌ي محاسبات و گزارشات موسسه‌هاي مطالعاتي بين‌المللي ثابت مي‌كند كه خسارت ايران از تحريم احتمالي به مراتب كمتر از خسارتي است كه كشورهاي صنعتي و در حال توسعه از اين بابت متحمل خواهند شد.

عضو كميسيون اصل 90 مجلس گفت: كشورهاي صنعتي مصرف كننده‌ي نفت خليج فارس به خوبي واقفند كه با توجه به فاصله‌ي اندك بين عرضه و تقاضاي نفت در جهان هر گونه خلل در صادرات نفتي ايران باعث افزايش شديد قيمت اين ماده حياتي مي‌گردد، بنابراين تمايلي براي ايجاد تنش در اين منطقه حساس ندارند.

وي افزود: طبيعي است كه ايران نيز خواهان ادامه‌ي مذاكرات با اين كشورها بدون پيش‌شرطي مي‌باشد و هيچگاه گام اول را براي بحراني‌تر شدن اوضاع برنخواهد داشت، اما در صورت تشديد فشارها و اعمال تحريم از سوي كشورهاي غربي مسلما همه راه‌هاي موجود را براي حفظ منافع خود مورد بررسي قرار خواهد داد.

اين نماينده مجلس تاكيد كرد: موثر بودن تحريم اقتصادي بر روي سياست‌هاي يك كشور مستلزم تداوم بلندمدت، صبر جامعه‌ي جهاني و تلاش و حمايت‌هاي مداوم از آن است كه اين شرايط در مورد ايران صدق نمي‌كند. بنابراين تاثيرگذاري تحريم‌هاي احتمالي بر فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان جاي شك و ترديد بسيار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics