نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

بمناسبت دهم دسامبر، روز جـهـانـی حـقـوق بـشـر

نویدنو:19/9/1385

بمناسبت دهم دسامبر، روز جـهـانـی حـقـوق بـشـر

ا.م. شیزلی

 

بشریت جهـان پنجـاه و هـشتمـین سالروزامـضای مـنشور بین المللی حقـوق بشر را در شرایـطی گـرامی می دارد کـه ، تـحـقـق این آرزوی دیریـن بـشری هـنـوز از حـد امضـای این اعلامیه  بیرون نرفته است . درقرن بیست ویکم ، درشرایـط کنونی جهان که رعایت حقوق انسانی و احترام بدان به اصـلی اساسی و انکارناپذیر جوامع انسانی تبدیل شده است ،دولتهـای امپریالـیستی ـ فاشـیستی استعمارگـر، جهـان را با چنان  فاجعـۀ هولناکی مواجه ساخته اند که ، امروزه صحبت ازحقـوق انسان، همچون قرون واعصار گذشته ، به یک آرزوی دست نایافـتنی تبدیل شده است .

    امپریالیسم وفاشیسم جهانی با تحمیل سه جنگ جهانی پیاپی طی قرن گذشته وحاضر به بشریت ،همۀ دستاوردهای گرامی جامعۀ جهانی را باز ستاند . ارزشها ومعیارهائی را که ، به بهای خون میلیونها انسان بدست آمده بود ، پایمال کرد.

سیمای کنونی جهان وحقوق بشرآن که ،غارتگران وجنگ افروزان فاشیسم عوامفریبانه نعره دفاع ازآن سر داده اند، چنان ناگوار و نا هنجار است که ، انکار و کتمان آن حتی برای خود عوامل امپریالیسم مقدور و ممکن نیست .

     خرید وفروش انسان طی یک دهـۀ اخیرشامـل ٢٧مـیلـیـون نفر می باشد . یعنی بیش ازتعداد بردگان شـشـصد سـا ل دوران برده داری انسان با اهداف مختلف خرید وفروش شده است که ، کشور آمریکا همچنان حائز مقام اوّل در جهان است(خبرگزاریهای  بی . بی . سی . ،  یورونیوز و ...).

  تعداد بیکاران جهان سر به صدها مـیـلـیون نفرمی زند. گدائی ، فحشا(پس از تخریب سوسیالیسم و تجزیه اتحاد شوروی، فقط تا سال ٢٠٠٠میلادی، از جمهوری اوکرائین بیش از یک ونیم میلیون دختر زیر ٢۵سال به قصد فحشا ازکشورخویش خارج شده اند) واعتیاد به بزرگترین معضل جامعـۀ بشر تبدیـل شده اسـت و خانـه بدوشی و آوارگی از مشکلات لاینحل جامعۀ جهانی است. تنها پس ازحلول دموکراسی به جان روسیه ،این کشور صاحب پنج میلیون کودک ولگرد وبه همان تعداد معتاد شده است و ٣٥میلیون نفر از جمعیت ١٤٥میلیونی آن گرسنـه است . (  از آمـار دولــت روســیـه بــه سازمان ملل).

رسوایی دولـت فاشـیـستی آمریکا در رابطه با وجود زندانهای مخفی ،آدم ربایی و شکنجۀ اسیران، تنها بخش کوچکی ازنمونۀ رعایت و احترام به حقـوق بشر توسـط این دولت پرچمدار حقوق بشراست که، برملا شد. همین دیشب(٨/دسامبر/سال٢٠٠٦)بمب افکنهای آمریکائی بخشی ازشهرک اسحاقیه در شمال بغـداد را ویران کرده واجساد تکه- تکه شده تعدادی از مردم را که در خواب غفلت آرمیده بودند و اکثریت آنها را زنان و کودکان تشکیل می دادند، "طبق اطلاعات دقیق" با بمبهای هوشمند با آوارویرانی ها درهم آمیختند.

کسی ازهمین منادیان حقوق بشر آن نپرسید که، به کدامین گناه در طـول قریب سه سال، "ارتش رهائی بخش آمریکا"، تنها درعراق،۷۰۰هزار نفر از مردم این کشور را کشته و بیش از سه میلیون نفررا نیز زخمی و معلول کرده است.تازه، تعداد فراریان از این کشور، کشتارهای یوگسلاوی، افغانستان و دیگر مناطق جنگی  جای خود دارد.

مدافعان راستین حقوق بشر چگونه می توانند این موضوع را توضیح دهند که، سالانه هـشت صـد مـیـلـیون کـودک در جهان ازگـرسنگی رنـج می برد ، بگزارش یـونیسف، بیش از یک ونیم کودک به دلیل عدم دسترسی به آب آشـامـیـدنی سـالـم، قـبـل از رسیــدن به ســـن پـنـج سالــگی می مـیـرند (خــــبرگـــزاری بـی.بـی.سـی. و یــورونـیــوز ٢٨ ⁄ ٩ ⁄ ٢٠٠٦ ) و بگزارش سازمان جهانی خـوارو بار سالانه ٩ مـیـلـیـون نـفـر ازگـرسنگی می میرنـد ( یورونیوز ١٦ ⁄ ١٠ ⁄ ٢٠٠٦ ) ، در حالی که امـپـریالیسم آمـریکا، سالانــه بیـش ازشــش صـد مـیـلـیـارد دلاربادآورده را صرف تکمیل تسلیحات خود می سازد.

مدافعان راستین حقوق بشرجهان چگونه می خواهند نا کارآمددی خود را در مقابل کشتارهای بی امان مردم توسط دولتهای خویش، از آن جمله، ٢۷سال کشتارمردم ایران، بویژه سالهای ۱٣٦٠- ۱٣٦۷توسط رژیم آخوندی را توجیه نمایند.

در چنین شرایطی، دفاع از حـقوق بشر،اگر در مبارزه برای متـوقـف کردن جنگـهای استعـمـاری امپریالیسم دراشکال نظامی، سیاسی، و  روانی  برعـلـیه بشریت، اگر در مبارزه بر علیه تهاجم غارتگرانه دلار بی پشتوانه تجلی نیابد، اگر عاجز از دفع تهاجم رژیمهای "خودی" ویا خارجی باشد، چیزی بیش از یک شعار بی محتوا نخواهد بود. هر اعلامیه ، بیانیه ویا قوانین و مقرراتی که، حق انسان را برای داشتن شغل، مسکن، استفاده ازامکانات تحصیل، طب و درمان رایگان با پشتوانه اجرایی کافی برسمیت نشناسد و احترام به حق حیات انسان تثبیت ننماید، پیشاپیش محکوم به شکست است. تمامی قوانین و مقرراتی که، بکار گیری کودکان و بهره کشی از آنها را ممنوع می سازد، از قبل مردود است. چرا که، آن روابط و مناسبات اجتماعی اقصادی که کودکان را وادار به کار می کند،غیر انسانی است وباید دگدگون شود.  

و لذا، امروز مهمترین وظیفۀ انسانی همۀ عـدالـت طلبان ، صـلح جویان ، آزادیخـواهان و انسانـدوستان است که در مبارزه دشواربرای دفاع ازحقوق انسانها به سهم وتوان خویش شرکت جویند ودر دفاع از حرمت انسانی، مرز خود را با "قداره بندان عربده کش" مشخص سازند.

ا.م. شیزلی

٩/دسامبر/٢۰٦

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics